کد خبر : 530149

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ زمان : ۱۲:۰۰

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری پسته از کشور

رمضان رویین تن مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک با اشاره به اینکه میزان تولید پسته در سال ۹۴ با توجه به آخرین برآوردها ۲۵۰ هزار تن است، اظهارداشت: میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایران در بازارهای جهانی ۹.۲ دلار است و گاهی این محصول حتی تا ۱۱.۵ دلار نیز به فروش می‌رسد، ضمن […]

رمضان رویین تن مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک با اشاره به اینکه میزان تولید پسته در سال ۹۴ با توجه به آخرین برآوردها ۲۵۰ هزار تن است، اظهارداشت: میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایران در بازارهای جهانی ۹.۲ دلار است و گاهی این محصول حتی تا ۱۱.۵ دلار نیز به فروش می‌رسد، ضمن اینکه تاکنون ۵۴ هزار تن پسته به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.

وی از برنامه صادرات پسته در قالب تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی خبر داد و افزود: قرار است ۹۰ صادرکننده پسته در قالب تشکل و اتحادیه این محصول را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی گفت: محصول پسته امسال به ۷۰ کشور به صورت مستقیم صادر می‌شود و در برخی کشورها مانند هنگ کنگ این محصول مجددا به دیگر نقاط جهان می‌رود، بنابراین در مجموع حدود ۱۷۰ کشور جهان از پسته ایران استفاده می‌کنند.

رویین تن، انتقال دانش فنی به باغ‌های پسته، هرس صحیح و تغذیه مناسب را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در بخش باغبانی دانست و افزود: میانگین عملکرد تولید پسته در باغ‌های موجود یک تن است که با اجرای طرح‌های به باغی می‌توان این میزان را به ۲ تا ۲.۵ تن افزایش داد.

وی درباره شرایط خاک و آب برای توسعه باغات کشور گفت: در برخی مناطق استان‌های کرمان و یزد ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از باغات به علت افزایش میزان شوری خاک و آب و کاهش شدید کیفیت خاک دیگر قابلیت تولید ندارد و باید از رده خارج شوند.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی افزود: در دیگر مناطق با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن و تغذیه خاک، میزان شوری آب و خاک مدیریت شده است و همچنان این باغات بار اقتصادی می‌دهد.

روئین تن گفت: در برخی استان‌ها به علت ارزش اقتصادی و تجاری پسته و سازگاری بیشتر این درخت با شرایط آب وهوایی، باغات پسته جایگزین دیگر محصولات شده و سطح زیرکشت باغات پسته کاهشی نداشته است.

وی افزود: درخت پسته بسیار مقاوم است و آبیاری آن حتی با آبهای غیرمتعارف نیز امکان پذیر است، بنابراین در اقتصاد آبی حرف اول را برای توسعه می‌زند.

ارسال دیدگاه