کد خبر : 526842

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۳۰ زمان : ۸:۰۰

روش صحیح مطالعه چیست؟

روش صحیح مطالعه چیست؟ به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، یکی از اساسی‌ترین مراحل آموزش، فرآیند مطالعه و درست درس خواندن است. دانش‌آموزی که بتواند این فرآیند را به طور صحیح اجرا نماید، نه تنها مطالب خوانده شده را دقیق درک خواهد نمود، بلکه از سرعت بیشتری در مطالعه بهره‌مند خواهد شد. ما سعی […]

روش صحیح مطالعه چیست؟

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، یکی از اساسی‌ترین مراحل آموزش، فرآیند مطالعه و درست درس خواندن است. دانش‌آموزی که بتواند این فرآیند را به طور صحیح اجرا نماید، نه تنها مطالب خوانده شده را دقیق درک خواهد نمود، بلکه از سرعت بیشتری در مطالعه بهره‌مند خواهد شد.

ما سعی خواهیم نمود در این مجال کوتاه نکات مهم برای آشنایی با روش‌های صحیح مطالعه جهت به کارگیری و استفاده شما بیان کنیم.

روش صحیح مطالعه روش صحیح مطالعه چیست؟

۱- مراحل مطالعه

مراحلی را که برای مطالعه دقیق باید به انجام رساند، به شرح زیر است.

الف) موضوع بندی: ابتدا باید موضوع اصلی ۱ مبحث و یا کتاب را مورد توجه قرار داد و آن را به موضوعات و بخش‌های کوچک‌تر تبدیل نمود و برای هر پاراگراف عنوانی نسبت داد که این عنوان همان موضوع اصلی و هدف آن پاراگراف است.

ب) مرور کلیه : در این مرحله هر پاراگراف را به صورت اجمالی و سریع به طور کلی بخوانید تا اولاً ۱ تصویر کلی از مطالب دستگیرتان شود و همچنین بدانید موضوع و هدف اصلی این پاراگراف چیست.

چ) سؤال نمودن درباره هدف اصلی پاراگراف : در این مرحله تیترهای مربوط به هر پاراگراف که همان هدف اصلی آن پاراگراف است، به صورت سؤال مطرح نمایید و در ادامه به دنبال پاسخی برای این سؤالات باشید.

د) مرور : دوباره پاراگراف را به طور کامل و دقیق بخوانید و به دنبال پاسخ سؤالات مطرح شده قبل باشید. در این مرحله به جزئیات و نکات مهم پاراگراف دقت کامل داشته باشید و زیر آنها خط بکشید.

و) یادآوری : در پایان هر پاراگراف سر خود را به عقب تکیه دهید و مطمئن شوید مفاهیم اصلی را می‌توانید از حافظه خود فرا خوانید.

ک) تثبیت : به پاراگراف نگاه کنید تا ببینید چه اندازه مطالب را به خوبی به یاد آورده‌اید. نکاتی را که اشتباه بیان کرده‌اید یا از قلم افتاده‌اند، به دقت مطالعه و به خاطر بسپارید.

چ) بعد از پایان مطالعه بخش‌های مختلف هر فصل، به جمع بندی و یادآوری مجدد آن فصل به‌طور کامل بپردازید.

۲- نت برداری و خط کشیدن

یکی دیگر از نکاتی که در روش‌های صحیح مطالعه و درس خواندن مهم است، خط کشیدن و یا نت برداری نکات کلیدی هر درس است. با این کار برای یادآوری و مرور مجدد، زمان کمتری را صرف خواهید نمود و فقط نکات کلیدی هر فصل را به خاطر خواهید آورد.

۳- تمرکز حواس

یکی از مشکلاتی که در سر راه درس خواندن و مطالعه ۱ فرد می‌تواند بوجود آید، از دست دادن تمرکز هنگام مطالعه کردن است. برای مقابله با این مشکل ابتدا باید منشأ عدم تمرکز آن را پیدا کرد و با آن مقابله نمود.

معمولاً این‌گونه حواس‌پرتی ها را می‌توان به ۲ دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد.

الف) حواس‌پرتی درونی: حواس‌پرتی درونی عبارت است از افکار و اندیشه‌هایی که هنگام مطالعه باعث از دست دادن تمرکز می‌شوند و تا حدودی می‌توان به شکل زیر آن را حل نمود.

هنگام مطالعه، تکه‌هایی از کاغذ را در کنار خود بگذارید و در زمان مطالعه اگر مشکل خاصی به یادتان آمد، آن مشکل و زمان حل آن را در تکه کاغذی بنویسید و همین طور ادامه دهید تا فکر شما فقط با مطالعه درگیر باشد.

ب) حواس‌پرتی بیرونی: حواس‌پرتی بیرونی را آسان‌تر از حواس‌پرتی درونی می‌توان برطرف کرد. این‌گونه حواس‌پرتی ها عبارتند از: سر و صدا، نور کم، سردی و گرمی هوا، و … که هر کدام راه حلی مخصوص به خود دارند.

۴- ارائه

می‌توانید مطالب مطالعه شده را برای دوستان و یا هر کسی که مایل به شنیدن آن است، شرح دهید. در این صورت تسلط شما بالا می‌رود. زیرا هنگامی که کار دارید، مطالبی را توضیح می‌دهید که آن را کاملاً فهمیده‌اید.

۵- مطالعه با فاصله

زمان مطالعه خود را برای هر درس یا فصلی از کتاب، به بخش‌های ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای تقسیم نمایید و بعد از پایان هر بخش حدود ۵ دقیقه به خود استراحت دهید. این استراحت باعث از بین رفتن خستگی و تمرکز در ادامه مطالعه می‌شود. در زمان استراحت به کارهای غیر فکری مانند باز کردن پنجره، شستن دست و غیره بپردازید.

۶- توسعه میدان دید

در هنگام مطالعه و درس خواندن، وسعت دید را می‌توان تا حد دیدن بیش از ۵ کلمه در هر توقف گسترش داد؛ یعنی خواننده، سریع با توسعه میدان دید چشم خود به شبهه جمله‌ها و عبارات توجه کرده و با اجتناب خواندن تک‌تک کلمات در هر نگاه چند یا چندین کلمه را ملاحظه و جذب می‌کند. برای دیدن بیش از ۱ کلمه در هر بار، باید از حرکت سر خود جلوگیری نماید. بدین ترتیب تعداد توقف‌های ۱ خواننده در ۱ پاراگراف دو خط و نیمی به وجود ۶ توقف می‌رسد.

۷- عدم تلفظ کلمات

یکی از علل کند خوانی، تلفظ کلمات و خواندن تک‌تک آنها حتی به صورت بی‌صدا است که باید از آن پرهیز شود و این مشکل از عادات شکل گرفته در دوران تحصیل در مدارس ابتدایی بوده و از زمان یادگیری خواندن ناشی می‌شود که بعدها نتوانستید بر آن فائق آیید و برای از بین بردن آن تمرین لازم است.

۸- تمرکز میدان دید

اگر به مدت دوسه هفته روزی نیم ساعت را صرف تمرین کنید به عادات غلط خود در نحوه خواندن فائق خواهید آمد. یکی از راه‌های پیشنهادی برای از بین بردن لب‌خوانی و تلفظ کلمات و خواندن تک‌تک آنها، و به‌صورت بی‌صدا این است که بین لب‌ها و دندان‌هایتان چیزی را که به قدر کافی سنگین باشد و برای نگهداری از آن ناچار به فشار بر روی لب‌ها باشید، قرار داده و خواندن را ادامه دهید.

اگر چشم شما در هنگام خواندن، به ویژه در هنگام تندخوانی احساس خستگی می‌کند، می‌توانید از روشی استفاده کند که عبارت است از تمرکز میدان دید بر روی ۱ شیء در فاصله دور، این حالت نگاه را ۲ تا ۳ ثانیه انجام دهید. سپس بدون حرکت دادن سر، به نزدیک‌ترین شی به داخل اتاق نگاه کنید و ۲ تا ۳ ثانیه هم روی آن شی تمرکز داشته باشید. تمرین فوق را ۵ بار انجام دهید.

این تمرین‌ها برای کسانی که زیر نور برق کار می‌کنند، مفید است. امید است شما دانش‌آموزان با مطالعه موارد فوق روش صحیح و کاراتری برای خود برگزینید.

ارسال دیدگاه