کد خبر : 526422

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۳ زمان : ۱۸:۰۰

رقابت هاشمی رفسنجانی و مصباح یزدی در انتخابات امسال

به گزارش تازه‌های جهان ، آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره). رقابت سیاسی آیت‌ا… مصباح‌یزدی و آیت‌ا… هاشمی از سال‌ها پیش به‌ویژه پس از انتخابات سال […]

به گزارش تازه‌های جهان ، آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره).

رقابت سیاسی آیت‌ا… مصباح‌یزدی و آیت‌ا… هاشمی از سال‌ها پیش به‌ویژه پس از انتخابات سال ۸۴ و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد پررنگ‌تر شد اما شاید مهم‌ترین اختلاف این دو حوزوی را بتوان به جایگاه مردم در اندیشه سیاسی آنان نسبت داد. آیت‌ا… مصباح‌یزدی در این باره رای مردم را مشروعیت‌‌‌‌بخش نمی‌داند و معتقد به الهی بودن مشروعیت حاکم اسلامی است. او رای مردم را مقبولیت می‌داند. از سوی دیگر اما آیت‌ا… هاشمی درست نقطه مقابل نظر او را دارد و تفسیر دیگری از نگاه امام(ره) ارائه می‌دهد. او معتقد است که جمهوریت نظام به اندازه اسلامیت نظام دارای ارزش است. هاشمی معتقد است براساس دیدگاه امام رای مردم تزئینی نیست و بر همین اساس امام تاکید داشتند که میزان رای ملت است.

اکنون دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی آوردگاه جدیدی پیش روی این دو روحانی قرار داده است. آیت‌ا… مصباح به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر یا حداقل حفظ کرسی‌هایی است که هم‌اکنون نیز با نام اعضای جبهه پایداری در مجلس در اختیار دارد. شکست نامزد مورد حمایت او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ این کرسی‌ها را بیش از پیش برای آیت‌ا… قم‌نشین حائزاهمیت کرده است، از سوی دیگر اما هاشمی پیروزی بزرگی در این رقابت به دست آورد. او اکنون شاید چندان از بابت کرسی‌های مجلس نگران نیست و بیشتر در اندیشه کرسی‌های مجلس خبرگان است.

با این اوصاف باید دید در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه جاری، «رای مردم» چه سرنوشتی پیش روی این دو روحانی سیاستمدار و حامیان و همفکران آنها قرار خواهد داد.

منبع : روزنامه آرمان
ارسال دیدگاه