کد خبر : 31107

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ زمان : ۷:۰۰

درباره گیاه کاسنی چه می‌دانید؟

گیاه کاسنی گیاهی است علفی و پایا که به صورت خودرو در باغها و چمنزارها و لب جوی‌های آب مناطق معتدل می‌روید. دارای برگ‌های شیردندانی است، ریشه ای قوی و دراز به رنگ قهوه ای دارد و گلهای زرد رنگ آن را قاصدک می‌نامند که دارای دانه های بسیار سبک و کوچکی است که مثل […]

گیاه کاسنی گیاهی است علفی و پایا که به صورت خودرو در باغها و چمنزارها و لب جوی‌های آب مناطق معتدل می‌روید. دارای برگ‌های شیردندانی است، ریشه ای قوی و دراز به رنگ قهوه ای دارد و گلهای زرد رنگ آن را قاصدک می‌نامند که دارای دانه های بسیار سبک و کوچکی است که مثل چتربازان در فضا معلق می‌شود و با وزش باد به این سو و آن سو می‌رود.

ریشه، برگ و دانه گیاه کاسنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خصوص ریشه این گیاه که ماده رزینی مخصوصی به نام شیکورین، مواد لعابدار، قندهای گوناگون، اسانس و چند ماده دارویی مفید دارد.

عصاره گیاه کاسنی یا جوشانده ریشه آن تلخ مزه است و هرقدر تازه تر و تلخی آن بیشتر باشد، اثر دارویی آن شدیدتر است.

گیاه کاسنی انواع و اقسام گوناگونی دارد که در تمام نقاط کره زمین یافت می‌شود. دانشمندان انواع مختلفی از این گیاه را پرورش داده و در سالاد به کار می‌برند. این گیاه در پزشکی سنتی اهمیت بسیاری داشته به طوری که ابن سینا پزشک بزرگ مسلمانان در مورد گیاه کاسنی و خواص آن رساله ای نوشته است.

گیاه کاسنی از قدیم الایام بین ملل مختلف رایج بوده و جالینوس و دانشمندان علم گیاه شناسی برای آن اثرات درمانی متعددی ذکر کرده اند. مصرف آن در بازارهای هند برای بیماری های کبد و صفرا خیلی شایع است.

استفاده از کاسنی به افراد گرم مزاج، مخصوصاً جوانان و همچنین ساکنان مناطق گرمسیری توصیه می‌شود. بهترین مصرف این گیاه سودمند، تابستان است.

ارسال دیدگاه