کد خبر : 530690

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۵ زمان : ۱۶:۰۰

داستان موفقیت آدیداس

احسان صفاپور: آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش، بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می‌شود. شاید امروزه نام و علامت آدیداس برای کسی نا آشنا نباشد؛ نام و علامتی که هر کسی را ناخودآگاه به یاد ورزش می‌اندازد، اما اینکه این علامت و […]

احسان صفاپور: آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش، بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می‌شود. شاید امروزه نام و علامت آدیداس برای کسی نا آشنا نباشد؛ نام و علامتی که هر کسی را ناخودآگاه به یاد ورزش می‌اندازد، اما اینکه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از کجا آمده، برای اکثر ما سوال است.

708072 417 داستان موفقیت آدیداس

در سال ۱۹۲۰ آدولف داسلر (Adolf Dassler) جوان ۲۰‌ساله آلمانی شروع به ساخت کفش‌های ورزشی کرد و کوشید کفش‌هایی زیبا و با کیفیت تولید کند. پس از استقبال خوب و شناخته شدن محصولات او، آدولف به فکر ثبت شرکت و پیدا کردن نامی برای محصولات خود افتاد. چون خانواده و دوستان، او را آدی (Adi) صدا می‌کردند او از کلمه Adi و سه حرف از نام خانوادگی خود استفاده کرد و نام Adidas را برای شرکت و محصولات خود برگزید.

او همچنین برای محصولات خود که در آن زمان فقط کفش‌های ورزشی بودند، لوگویی را طراحی کرد. شرکت آدیداس و لوگوی آن در سال ۱۹۴۸ به ثبت رسیدند. چندی بعد او به فکر گسترش شرکت خود افتاد و محصولات خود را فقط به ارائه کفش ورزشی محدود نکرد. لباس‌ها و گرم‌کن‌های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند.

سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راکت را نیز تولید کرد. با گسترش محصولات آدیداس، آدولف داسلر علامت جدیدی برای شرکت و محصولات خود انتخاب کرد. این علامت از شکل کلی کفش گرفته شده بود. علامت جدید دارای سه نوار از کوتاه به بلند بود. چون آدولف نام آدیداس را از کلمه اول نام کوچک و سه حرف نام بزرگ خود برگزیده بود، پس انتخاب تعداد سه نوار نیز همین ایده را برای او به همراه داشت. آدی داسلر سعی کرد از طراحان با سلیقه و حرفه‌ای لباس استفاده کند. کیفیت و زیبایی همیشه شعار او و همکارانش بود.

708074 803 داستان موفقیت آدیداس

در سال ۱۹۷۲ آدی و همکارانش به این نتیجه رسیدند که تغییری در لوگوی آدیداس ایجاد کنند. چون همان سال مسابقات المپیک در شهر مونیخ برگزار می‌شد، آنها از المپیک ایده گرفتند. در لوگوی جدید ۳برگ – که نشانه سه قاره شرکت‌کننده در المپیک بود – درکنار هم قرار گرفتند. سه خط نیز از پایین این برگ‌ها عبور می‌کرد.

یک سال بعد آدیداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بین‌المللی کرد. داسلر با نوآوری‌های پیوسته و پایبندی به طراحی کفش‌های مناسب برای ورزش‌های مختلف، توانست آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه فوتبال داسلر متوجه شد که اگر زمین مرطوب باشد، کفش‌های معمولی فوتبال کارایی کافی ندارد، بنابراین به فکر افتاد به کف کفش‌ها، میخ‌های مخصوصی اضافه کند که به فوتبالیست‌ها کنترل و دقت عمل بیشتری بدهد و با همین کفش‌های جدید بود که تیم آلمان در جام‌جهانی ۱۹۵۴ به مقام قهرمانی رسید.

آدولف داسلر درسن ۷۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۷۸ درگذشت و سهام این شرکت برای پسر و خانواده‌اش باقی ماند، اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شرکت بیرون رفتند و آدیداس به یک شرکت «سهامی عام» به نام adidas- Solomon تبدیل شد. آدیداس در سال ۱۹۹۵ مانند بسیاری دیگر از برندهای موفق که ورود به دوران مدرن را با ارائه سهام در بازار بورس تجربه کردند، سهام خود را در بازار بورس فرانکفورت و پاریس عرضه کرد.

708073 301 داستان موفقیت آدیداس

در سال ۱۹۹۷ آدیداس شرکت Solomon Group را خرید و با آن شرکت یکی شد. Solomon Group وسایل و تجهیزات اسکی و کوهنوردی تولید می‌کرد. با خرید این شرکت، نام Adidas بهAdidas-Solomon تغییر پیدا کرد. امروزه آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای شعبه و نمایندگی است. کارمندان این شرکت بیش از ۱۳هزار نفر هستند.

آدیداس در اکثر رقابت‌ها و تورنمنت‌های معتبر جهانی مانند المپیک به عنوان‌ یکی از حامیان اصلی حضور دارد. آرم کنونی این شرکت، دومین آرمی است که آدولف طراحی کرده بود، با این تفاوت که زیر آن، نوشته adidas نیز وجود دارد.

ادغام آدیداس با ریبوک در سال ۲۰۰۶ را می‌توان فصل جدیدی در تاریخ آدیداس دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به شرکت این فرصت را می‌دهد که با ایجاد ویژگی‌های مکمل در این دو برند به بازار گسترده‌تری دست یابد و توانایی ارائه محصولات متنوع‌تری را داشته باشد.

منبع : سایت فرصت امروز
ارسال دیدگاه