کد خبر : 529203

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ زمان : ۱۲:۰۰

خلوص هنرمند می‌تواند جامعه را به سمت معرفت سوق دهد

کیومرث قورچیان، هنرمند نقاش، درباره تجلی واقعه کربلا در هنرهای تجسمی به‌ویژه نقاشی بیان کرد: هنر نقاشی این جامعیت را دارد که هر پدیده، احساس و تفکری را بتواند تبیین کند و واقعه عاشورا هم به خوبی در آثار هنرمندان ما بازنمایی شده است. وی تاکید کرد: هنر جامع و همه‌گیر است، مانند بارش باران […]

کیومرث قورچیان خلوص هنرمند می‌تواند جامعه را به سمت معرفت سوق دهد
کیومرث قورچیان، هنرمند نقاش، درباره تجلی واقعه کربلا در هنرهای تجسمی به‌ویژه نقاشی بیان کرد: هنر نقاشی این جامعیت را دارد که هر پدیده، احساس و تفکری را بتواند تبیین کند و واقعه عاشورا هم به خوبی در آثار هنرمندان ما بازنمایی شده است.
وی تاکید کرد: هنر جامع و همه‌گیر است، مانند بارش باران یا تابش خورشید که همه را بهره‌مند می‌کند و هنگامی که بخواهد از بزرگانی مانند امام حسین (ع) سخن بگوید که نقطه عطف تاریخ بشری هستند، بر مخاطب تاثیر بسیار زیادی به جا خواهد ماند و به تعبیری باعث می‌شود نبض بیننده به تپش درآید.
وی با تاکید بر اینکه بیان مفهوم از طریق هنر نقاشی این مزیت را دارد که به واسطه و مترجم نیاز نیست، گفت: تکنیک‌ها، سبک‌ها و روش‌های مختلفی که در هنر نقاشی به کار گرفته می‌شود، در خدمت این هستند که نیازهای فطری و معنوی را پاسخ بدهند و هر هنرمندی به شیوه خودش این کار را انجام می‌دهد.
قورچیان ادامه داد: به عنوان مثال من در شیوه نقاشی خودم این سبک را انتخاب کرده‌ام که از قبل مسیر نقاشی‌ام را ترسیم نکنم بلکه اجازه دهم در لحظه آن چیزی که بر من حادث می‌شود، بر بوم نقش ببندد.
این هنرمند درباره پرهیز از به کار بردن نشانه‌های تکراری در آثار هنری نیز گفت: من معتقدم وقتی انسان با جانش با پدیده‌ای برخورد کند، از عادت‌های تکراری دوری می‌کند؛ مخصوصا هنرمند که لازم است یک گام جلوتر از افراد جامعه باشد و آن‌ها را به نگاه عمیق‌تر و هنرمندانه به وقایع سوق دهد.
قورچیان همچنین اظهار کرد: در شرایطی هستیم که موضوعات اجتماعی و محیطی ما هم می‌تواند به صورت یک آسیب و هم به صورت یک اقدام هنرمندانه هدایت شود. آیین‌ها را نیز اگر به صورت افراطی مد نظر داشته باشیم، می‌تواند آسیب‌ها و مضرات زیادی را با خود به همراه داشته باشد اما اگر به شکل هنرمندانه و با معرفت‌شناسی واقعه با آن موضوع مواجه شویم، تعبیری هنری و اثرگذار از آن شاهد خواهیم بود.
ارسال دیدگاه