کد خبر : 1635

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ زمان : ۷:۰۰

خدا انصافتان بدهد، هنر هم تعطيلی دارد؟

هوش و شعور و استعداد مردم اين سرزمين چيزي نيست كه براي دوست و دشمن آشكار نباشد و همه به آن اذعان نداشته باشند. ولي افسوس، افسوس كه امكانات كشف و پرورش و ميدان تجلي اين قابليتهاي غيرقابل انكار وجود نداشته و شايد به اندازه كافي وجود ندارد. هنر بعد از انقلاب در زمينه هاي […]

هوش و شعور و استعداد مردم اين سرزمين چيزي نيست كه براي دوست و دشمن آشكار نباشد و همه به آن اذعان نداشته باشند. ولي افسوس، افسوس كه امكانات كشف و پرورش و ميدان تجلي اين قابليتهاي غيرقابل انكار وجود نداشته و شايد به اندازه كافي وجود ندارد. هنر بعد از انقلاب در زمينه هاي مختلف سينما، موسيقي، و غيره آنچنان خودنمايي كرد كه حتي مخالفان اقرار به آن كرده و به آن افتخار مي كنند.

اما اين هنرمنداني كه توانسته اند سطح هنري اين جامعه را اينچنين بالا ببرند، از ميان هفتاد ميليون جمعيت بيرون نيامده اند. بله از ميان جمعيتي شايد حدود چهار تا پنج ميليون نفر برخاسته اند. چراكه امكانات موجود بسيار كم و در دسترس هفتاد ميليون نفر نيست و آن هم كه هست به هيچ عنوان كافي و مقبول نيست. چه امكاناتي در شهرستانها براي رشد استعداد در زمينه هاي مختلف هنري وجود دارد؟

هيچ، از طرفي در برنامه درسي مدارس مي بينيم كه هفته اي دو ساعت برنامه هنري منظور شده كه آن هم تنها به نقاشي! بسنده شده است.

چه نقاشي؟ نگاهي بياندازيد به وضعيت نقاشي در مدارس تا متوجه شويد كه اين هم يعني اتلاف وقت و سرمايه؛ و وقتي هم كه ميگوييم سه ماه تعطيلي مدارس كار صحيحي نيست، بعضيها اعتراض ميكنند و دلائلي مي آورند. يكي از نواقص كار، همين تعطيل كار هنري به مدت سه ماه است. آخر خدا انصافتان بدهد، هنر هم تعطيلي دارد؟

آيا بهتر نيست كه اين دو ساعت نقاشي در هفته و كاغذرنگ كردن بيهوده و بي هدف و بي نتيجه بطور كلي از برنامه مدارس حذف شده و به مقوله هنر به طور جدي تري نگاه كنيم؟

يك هنرمند ممكن است در كارش بسيار متبحر بوده، ولي سواد كلاسيك چنداني نداشته باشد، كه با هم منافاتي ندارد. مشاهير بزرگ رشته هاي مختلف هنري در داخل و خارج كشور، امثال ميكل آنره و كمال الملك آيا به اعتبار داشتن فوق ليسانس و دكترا در ساير رشته هاي علمي به اين مقام رسيدند؟

هنر هم مانند ورزش هيچ ربطي به علوم ديگر ندارد. چون خود به تنهايي دريايي از علم است كه با دو ساعت نقاشي در هفته ما به هيچ كجاي اين علم دست پيدا نخواهيم كرد و اين عقب ماندگيهاي وحشتناك با كشورهاي پيشرفته هرگز از بين نخواهدرفت.

بنابراين بهتر است نقاشي به طور كلي از برنامه مدارس حذف، و هنر در رشته هاي مختلف زير نظر شورايي به نام شوراي هنر تشكيل شود. يعني تنها هنرمندان، فرزندان اين مرز و بوم را از دوران كودكي، با هنر آشنا و استعدادها را در هر زمينه اي شناسايي كرده و پرورش دهند و امكانات لازم را به گوشه و كنار مملكت برده، با سعي و تلاش و دلسوزي به كار تعليم هنر بپردازند كه هنر نه تابستان مي شناسد و نه خستگي و نه نيازي به تعطيل سه ماه تابستاني و اتلاف عمر و سرمايه دارد.

ارسال دیدگاه