کد خبر : 530882

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ زمان : ۲۰:۰۰

خبری که پس از دو‌ هفته منتشر شد

آقای “امیرعبداللهیان” روز گذشته در حاشیه ورود پیکر مرحوم غضنفر رکن آبادی به فرودگاه مهرآباد، از دیدار دوهفته قبل وزرای خارجه ایران و عربستان خبر داد. معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه روز جمعه با تأکید مجدد مبنی بر اینکه عربستان سعودی مسؤول مستقیم فاجعه منا است، گفت: «در حاشیه نشست وین ۲ محمد جواد […]

آقای “امیرعبداللهیان” روز گذشته در حاشیه ورود پیکر مرحوم غضنفر رکن آبادی به فرودگاه مهرآباد، از دیدار دوهفته قبل وزرای خارجه ایران و عربستان خبر داد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه روز جمعه با تأکید مجدد مبنی بر اینکه عربستان سعودی مسؤول مستقیم فاجعه منا است، گفت: «در حاشیه نشست وین ۲ محمد جواد ظریف با وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کوتاهی داشت و در این ملاقات کوتاه موضوعات متنوعی مطرح شد، وزیر خارجه کشورمان در این نشست خطاب به عادل الجبیر تأکید کرد که در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع شود.»

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته که در حاشیه نشست وین۱ هم وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر “به صورت خیلی کوتاه سلام و تعارفات معمول” را انجام دادند ولی در نشست وین۲ “گفت‌وگوی طولانی‌تری به صورت دو جانبه” انجام شد.

این گزارش افزوده که در این دیدار در ارتباط با “مسائل مختلفی از جمله فاجعه منا، پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی این فاجعه و ابعاد حقوقی آن” گفت‌وگو شده است.

 

 

68300826 d4d7 4b3a 922d 35b3d9ade2d8 خبری که پس از دو‌ هفته منتشر شد

 

 

رادیو فردا، با تیتر “ظریف و جبیر برای نخستین بار در حاشیه نشست وین۲ دیدار کرده‌اند” نوشت: این دیدار، اولین دیدار دوجانبه وزرای امور خارجه دو کشور پس از پادشاهی ملک سلمان در عربستان سعودی به شمار می‌آید.

به نوشته این سایت آمریکایی، پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته روابط بسیار متشنجی داشته‌اند. دو کشور بر سر موضوعات مختلف از بحران سوریه گرفته تا یمن و موارد دیگر، اختلافات اساسی دارند.

رادیو فردا همچنین درباره “اهمیت نخستین دیدار ظریف و جبیر” نوشته است که “با روی کار آمدن پادشاه تازه عربستان سعودی، و برگزیده شدن عادل الجبیر به عنوان وزیر خارجه این کشور در بهار گذشته، همواره ناظران، در انتظار دیدار این وزیر خارجه ۵۳ ساله سعودی، با همتای ایرانی‌اش بودند.”

 

 

3BB8D773 236E 4F2C 9906 41F7E5A8700C w640 r1 s خبری که پس از دو‌ هفته منتشر شد

 

 

پیش از این امیرعبداللهیان در تاریخ ۱۱ آبان ماه در گفتگو با شبکه العالم از نزاع لفظی میان وزرای خارجه ایران و عربستان خبر داده بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سئوال درباره “درگیری لفظی” وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست وین گفت: «متاسفانه عادل الجبیر، در حوزه سیاست خارجی عربستان سعودی، رفتارهای غیرمتوازنی از خود بروز می دهد که در شأن یک وزیر خارجه نیست.»

وی افزود: «پس از آنکه در ارائه استدلال منطقی از خواسته هایش از این جلسه ناتوان ماند و پس از آن که مشاهده کرد جمهوری اسلامی ایران با استدلال های منطقی، پیشنهادات خود را در بیانیه پایانی گنجاند، شروع به مطرح کردن ادعاهایی بی اساس و کذب کرد که برای چندمین بار در سطح رسانه‌ای مطرح می‌شد. او مدعی دخالت ایران در برخی کشورهای منطقه شد. دکتر ظریف، در واکنشی صریح، پاسخی محکم به ایشان داد و همچنین شواهدی از اقدامات نادرست عربستان سعودی را بیان کرد.»

امیرعبداللهیان درباره حضور عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در نشست وین گفته بود: «مشکل اساسی او این بود که اولا از روند دموکراتیک حمایت نمی‌کرد و اصرار داشت این جلسه به جای مردم سوریه در خصوص سرنوشت رئیس جمهور قانونی سوریه یعنی آقای بشار اسد تصمیم بگیرد… وزیر خارجه جمهوری اسلامی صراحتا با این موضوع در جلسه مخالفت کردند.»

منبع : جام نیوز
ارسال دیدگاه