کد خبر : 525945

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ زمان : ۱۰:۰۰

تکنیک‌های تقویت حافظه

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، زیربنای حافظه، دقت است. برای تقویت حافظه و به خاطرسپاری صحیح باید بر روی مطالب دقت فراوان و توجه کافی داشته باشید. دقت یعنی جهت دادن به تمرکز که ارتباط تنگاتنگی با استفاده صحیح از حواس دارد. ۱ قسمت مهم به کارگیری مغز استفاده از تمام حس‌ها است […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، زیربنای حافظه، دقت است. برای تقویت حافظه و به خاطرسپاری صحیح باید بر روی مطالب دقت فراوان و توجه کافی داشته باشید. دقت یعنی جهت دادن به تمرکز که ارتباط تنگاتنگی با استفاده صحیح از حواس دارد. ۱ قسمت مهم به کارگیری مغز استفاده از تمام حس‌ها است که اغلب مردم این را نمی‌دانند.

طبق تحقیقات انجام شده انسان ۷۵% اطلاعات خود را از طریق دیدن، ۱۳% از طریق شنیدن، ۶% از طریق لمس کردن، ۳% از طریق چشایی، و ۳% از طریق بویایی دریافت می‌کند. به خوبی نشان می‌دهد که نقش بینایی و شنوایی برای دریافت اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای پرورش دقت باید به بهداشت حواس توجه داشته باشیم و حواس پنج‌گانه را تقویت کنیم.

تکنیک‌های تقویت حافظه تکنیک‌های تقویت حافظه

بینایی

بین دیدن و مشاهده کردن تفاوت بسیار زیادی وجود دارد همه افراد در روز چیزهای زیادی می‌بینند اما فقط تعداد کمی از آنها را مشاهده می‌کنند و به خاطر می‌سپارند. تفاوت بین دیدن و مشاهده کردن، تفاوتی اساسی است. مشاهده عملی است ارادی و دیدن عملی است غیرارادی.

برای رعایت بهداشت و تقویت قوه بینایی نکات زیر را بکار بگیرید:

– چشمان خود را خسته نکنید. نگاه کردن طولانی مدت به ۱ موضوع خاص چشم شما را خسته می‌کند. کار در نور شدید به چشم‌های شما آسیب می‌رساند. مطالعه در نور زیاد و یا کم در ۱ چشم مضر است.

– هرگز با دست چشم‌هایتان را نخارانید زیرا چشم بسیار حساس است و نسبت به آلودگی واکنش نشان می‌دهد. چنانچه چشمان شما نیاز به عینک دارد در استفاده از آن کوتاهی نکنید. به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه مثل هویج و گوجه‌فرنگی مصرف کنید.

– چشم‌هایتان را هرچند وقت یکبار در آب زلال و تمیز به مدت چند ثانیه باز نگه دارید.

– هر چند وقت یکبار به ورزش تنیس روی میز یا پینگ‌پنگ نگاه کنید.

تمرینات زیر برای افزایش دقت بینایی مفید است:

۱- هر وقت فرصت پیدا کردید به اشیای دور و برتان به دقت نگاه کنید، نگاهتان را به نقطه یا قسمت خاصی محدود نکنید. سپس چشم‌هایتان را ببندید و آنچه را دیدید در ذهن خود مجسم کنید. چشم‌هایتان را باز کنید و تصویر ذهنی را با موضوع مقایسه کنید.

۲- روش مشاهده از کل به جزء : ساختمانی را نگاه کنید، اول شکل ظاهری ساختمان را مجسم کنید. بعد تعداد طبقات، تعداد واحدها، اتاق‌ها، فرم هندسی، ابعاد و اندازه قسمت‌های مختلف، درها، پنجره‌ها، راه‌پله‌ها و در آخر به سراغ جزئیات (گچ کاری، انواع شیشه‌ها، دکورها و …) بروید.

۳- به چهره افراد نگاه کنید. فرم صورت و مشخصه‌های آن از قبیل: چین و چروک، حالت مو، نحوه آرایش، حالت چشم‌ها و اعضای صورت مانند بینی، گوش، لب و چانه را ببینید سپس چشم‌هایتان را ببندید و آنچه که را دیدید در ذهن مجسم کنید. مواظب باشید. انجام این تمرین به چهره افراد خیره نشوید شما می‌توانید به چند لحظه کوتاه کار را انجام دهید.

۴- شناخت رنگ: هر روز تصاویر و صحنه‌های مختلفی را که مشاهده می‌کنید از نظر رنگ در ذهن مجسم کنید. شما می‌توانید این تصاویر را دسته‌بندی کنید. رنگ لباس، رنگ ماشین‌ها، ساختمان‌ها، رنگ اشیای مختلف و …

شنوایی

تحقیقات در زمینه شنوایی نشان می‌دهد که حدود ۷۰% از کار روزانه اشخاص بزرگسال از طریق برقراری ارتباط کلامی صورت می‌گیرد. این اشخاص حدود ۴۵% از وقت خود را صرف گوش دادن به حرف‌های دیگران می‌کنند.

در واقع خوب گوش دادن بخش مهمی از فرآیند یادگیری است.

برای تقویت دقت شنوایی تمرینات زیر را انجام دهید :

– هنگامی که در حال عبور از ۱ خیابان شلوغ هستید تصمیم بگیرید فقط به صداهای خاص گوش دهید. مثلاً به صدای قدم‌های عابران توجه کنید و یا صدای بوق ماشین‌ها و یا صدای گفتگوی عابران و …

– موقع گوش دادن به رادیو صدای رادیو را کم کنید تا جایی که اگر کمتر شود متوجه نشوید گوینده چه می‌گوید. این تمرین هم برای دقت شنوایی خوب است و هم باعث تمرکز می‌شود.

– در هنگام گوش دادن به موسیقی به زیر و بم آهنگ توجه کنید و یا تعداد سازهایی را که در نواختن آهنگ به کار برده شده، تشخیص دهید.

لامسه

برای تقویت حس لامسه، چند نوع پارچه یا میوه مختلف انتخاب کنید. با چشمان باز پارچه‌ها یا میوه‌ها را لمس کنید و نام آن‌ها را بگویید. در مرحله بعد با چشمان بسته، پارچه‌ها و میوه‌ها را لمس کرده و تشخیص دهید. باید طوری قوه لامسه تقویت شود که با نوک انگشتان دست انواع میوه و پارچه‌های مختلف (پارچه زبر مانند کتان، پارچه نرم مانند پشم، پارچه لطیف مانند حریر) را تشخیص دهید.

بویایی

برای تقویت حس بویایی از چند نوع عطر و یا گل مختلف استفاده کنید. به این صورت که گل‌های مختلف را با چشم‌های باز بو کنید و نام گل را بگویید. سپس با چشم‌های بسته گل‌ها را بو کنید و سعی کنید که از روی بوی گل، نام گل را تشخیص دهید و همین تمرین را با عطر و ادکلن های مختلف انجام دهید.

چشایی

برای تقویت دقت چشایی، هنگام خوردن خوراکی‌های مختلف، دقت کنید چه مزه‌ای دارند و چه قسمتی از زبان این مزه‌ها را حس می‌کند. مثلاً مزه شیرینی را با نوک زبان، شوری و ترشی را طرفین زبان و تلخی را انتهای زبان حس می‌کند.

با پرورش این ۵ حس، دقت بالا می‌رود و حافظ تقویت شود.

نویسنده : دکتر محمد سیدا

ارسال دیدگاه