کد خبر : 526146

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ زمان : ۲۰:۰۰

تصاویری که جهان را تکان دادند

طی روزهای اخیر انتشار تصویری از جسد یک کودک سوری که امواج آب او را به سواحل ترکیه آورده بود بازتاب گسترده‌ای یافت؛ اما این اولین بار نیست که یک عکس جهان را تکان می‌دهد. به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، پس از آنکه انتشار عکس‌های”نیلوفر دمیر” عکاس و خبرنگار ترک از جسد کودک […]

طی روزهای اخیر انتشار تصویری از جسد یک کودک سوری که امواج آب او را به سواحل ترکیه آورده بود بازتاب گسترده‌ای یافت؛ اما این اولین بار نیست که یک عکس جهان را تکان می‌دهد.

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، پس از آنکه انتشار عکس‌های”نیلوفر دمیر” عکاس و خبرنگار ترک از جسد کودک پناهجوی سوری در ساحل “بدروم” منتشر شد بازتاب گسترده‌ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در سراسر جهان داشت و بسیاری از شوک جهانیان در مواجه با این عکس خبردادند.

عکاس این عکس که برای پوشش اخبار و وضعیت آوارگان سوری که به صورت غیرقانونی توسط قاچاقچیان عازم ترکیه می‌شوند به بدروم رفته بود به گفته خود در مواجه با این صحنه شوکه شده و در جای خود میخکوب می‌شود اما در همین لحظات دست به کاری می‌زند که پیامدهای جهانی به همراه داشت.

او دوربینش را آماده می‌کند تا این تصویر تکان دهنده را به ثبت برساند و با دیگران به اشتراک بگذارد؛ اقدامی که معمولا هر خبرنگار و عکاسی در این مواقع انجام می‌دهد. در تاریخ عکاسی بسیاری از عکاسان و خبرنگاران و حتی افراد عادی عکس‌هایی گرفته اند که مانند عکس های دمیر جهان را تکان داده است. عکس‌های تکاندهنده ای که در روزهای اخیر رسانه های مختلف به بازنشر آنها علاقمند شده اند در تاریخ عکاسی خبری کم نبوده‌اند؛ تصاویری که پس از انتشار، افکار عمومی جهان و حتی سیاستمدان جهان را تحت تاثیر قرار داده و تاریخ را عوض کرده‌اند. از این میان برخی معروفتر هستند که تعدادی از آنها را در زیر می‌بینید.

 

3545952 147 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

تصویری از لحظه انفجار اتمی “ناکازاکی”؛ این بمباران در بدو امر ۳۹۰۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰۰۰ نفر را زخمی کرد و ده‌ها هزار نفر را نیز سال‌ها بعد به علت صدمات جانبی انفجار و سوختگی و مواد رادیواکتیو کشت. عکس بالا را “چارلی سوئینی” خلبان بمب افکن امریکایی عکاسی کرده است.

3545953 420 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

سایه یک فرد پس از انفجار اتمی در “هیروشیما”؛ این سایه در فاصله ۲۰۰ متری مرکز انفجار برجامانده است. به نظر می رسد فردی روی پله‌ها افتاده و خاکستر شده، اما پله‌های زیر بدن او سالم مانده است.

 

3545955 866 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس مشهور “رابرت کاپا” از لحظه اصابت گلوله به سر یک سرباز جمهوری خواه اسپانیایی در “کوردوبا” در جنگ های داخلی این کشور. سال ۱۹۳۷

 

3545989 605 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

مرگ “بینو اوهنیسورگ”؛ در ۲ ژوئن ۱۹۶۷ پلیس با اعتراض علیه بازدید رسمی شاه ایران از آلمان برخورد کرد و “بینو اوهنیسورگ”، دانشجوی آلمانی در آن روز با شلیک گلوله کشته شد. این عکس جنبش جناح چپ در آلمان در اواخر سال های ۱۹۶۰ را تشدید کرد.

 

3545956 496 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس مشهور به دزد غذا در سال ۱۹۹۸؛ این عکس توسط یک عکاس انگلیسی در کمپ گرسنگان آفریقا گرفته شده است.

 

3545957 790 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “جف وایدنر” در ۵ ژئن ۱۹۸۹ از یک مرد که ستونی از تانک ها را با ایستادن در برابر آن ها متوقف کرده است. این عکس فردای سرکوب اعتراضات در میدان “تیان آن من” برداشه شده است. هویت و سرنوشت این معترض ناشناخته هرگز معلوم نشد.

 

3545958 137 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

بحران قحطی سال ۱۹۹۴ در سودان؛ این عکس که به عنوان تاثیرگذارترین عکس تاریخ شناخته می‌شود و برنده جایزه پولیتزر نیز شده است. “کوین کارتر” عکاس این عکس به خاطر آنکه به کودک کمک نکرده بود تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت و سه ماه بعد خودکشی کرد.

 

3545959 595 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس رنگی “استیفن پاست” از یک زن مغول محکوم به مرگ که در جعبه چوبی بسته شده است. این عکس در سال ۱۹۱۳ برداشته شده است.

 

3545963 747 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “مایک ولز” از دستان کودک مبتلا به سوء تغذیه در “اوگاندا”؛ این عکس به نمادی از بحران تغذیه در آفریقا بدل شد. سال ۱۹۸۰

 

3545964 225 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “ابراهام زاپرادر” از ترور جان. اف کندی رئیس جمهور آمریکا در نوامبر ۱۹۶۳ در شهر دالاس تکزاس.

 

3545965 686 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

کشته و سوزانده شدن چهار پیمانکار امنیتی خصوصی از شرکت “بلک واتر” در فلوجه در سال ۲۰۰۴. آنطور که “خالد محمد” عکاس این عکس گفته بدن سوخته آنها بر روی زمین در خیابان کشیده و سپس از روی یک پل بر روی رودخانه فرات به دار آویخته شده است.

 

3545966 384 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

“عکس مانو باربو” پس از بمباران هوایی از پدر سوری که جسد فرزندش را در آغوش گرفته است. سال ۲۰۱۲

 

3545967 145 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “ریچارد درو” عکاس اسوشیتدپرس از سقوط مردی از برج های تجارت جهانی پس از حمله القاعده

 

3545968 186 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

زن خاک آلود پس از حمله به برج های دوقلوی آمریکا؛ “مارسی بوردر” که به خاطر این عکس مشهور شد، در ۲۶ آگست ۲۰۱۵ در ۴۲ سالگی در گذشت. او از سرطان معده رنج می برد که گفته می شود به خاطر تاثیرات این اتفاق بود.

 

3545969 185 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

تصاویری از شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب که افشای آن موجی از اعتراض به سیاست‌های آمریکا را در پی داشت.

 

3545970 778 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “وادد بالیلتی” که برنده جایزه پولیتزر نیز شد. در این عکس که در سال ۲۰۰۷ گرفته شده یک زن در مقابل نیروی امنیتی اسرائیل که می‌خواهند او را از خانه و کاشانه‌اش بیرون کنند ایستاده است.

 

3545971 506 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

عکس “ژان مارک بوجو” از اسیر جنگی عراقی و پسر ۴ ساله اش در اردوگاه اسرای جنگ آمریکا و عراق در نزدیکی نجف در سال ۲۰۰۳؛ سربازان آمریکایی، پدر و پسر عراقی را از هم جدا نکرده و با هم زندانی کردند.

 

3545972 955 تصاویری که جهان را تکان دادند

 

پرتره ای از”استیو مک کوری” از دختر پناهجوی افغان که در سال ۱۹۸۵ روی جلد “نشنال جئوگرافی” منتشر شد. این عکس به یکی از مشهور ترین نمادهای اشغال شوروی تبدیل شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه