کد خبر : 531766

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ زمان : ۱۴:۰۰

تحریم‌ها را نباید برداشت

روزنامه شیکاگو تریبیون (chicago tribune) در یادداشت تحریریه به بررسی (دوباره!) گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و البته آزمایش موشکی بالستیک چند روز پیش ایران پرداخت و با طرح ادعای تکراری و نخ‌نما شده “مخفی ماندن گذشته هسته‌ای” تاکید کرد که ایران از هم اکنون فریبکاری را آغاز کرده است. در حالی که گویا این […]

روزنامه شیکاگو تریبیون (chicago tribune) در یادداشت تحریریه به بررسی (دوباره!) گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و البته آزمایش موشکی بالستیک چند روز پیش ایران پرداخت و با طرح ادعای تکراری و نخ‌نما شده “مخفی ماندن گذشته هسته‌ای” تاکید کرد که ایران از هم اکنون فریبکاری را آغاز کرده است.

در حالی که گویا این روزنامه هنوز نمی‌تواند (یا نمی‌خواهد) متوجه شود که آزمایش موشکی به هیچ وجه نقض توافق هسته‌ای نبوده و حتی اصلا ربطی هم به برنامه هسته‌ای یا گذشته هسته‌ای و یا گزارش مبهم آژانس اتمی ندارد!

در ابتدای این یادداشت با وارد آوردن این اتهام که ایران همه چیز را روشن بیان نکرده؛ آورده شده است: «ایران باید به دوازده سوال پاسخ می‌داد که از این میان فقط به سه سوال کامل جواب داده و بقیه جواب‌های جزیی دریافت کرده‌اند. به همین دلیل است که درجه اعتماد به نفس این گزارش بسیار پایین است!»

شیکاگو تریبیون با بیان این ادعا که آژانس در بخش‌هایی از این گزارش برخی از اظهارات ایران را نیز قبول ندارد؛ افزود: «یوکیا آمانو چند روز قبل از صدور گزارش گفته بود که سیاه و سفید نخواهد بود. جان کری نیز در ماه آوریل گفته بود که دنیا حق دانستن را دارد. اما خود او نیز بعد از حصول توافق از موضع خود عقب نشینی و اعلام کرد که امریکا اطلاعات کافی درباره گذشته هسته‌ای ایران را داشته و نیازی به اعترافات بیشتر نیست.»

در ادامه این روزنامه آمریکایی با اشاره به آزمایش موشکی بالستیک چند روز پیش ایران، سعی کرد تا با دست‌آویز قرار دادن این مسئله به توافق هسته‌ای حمله کرده و بر ادعاهای مطرح شده درخصوص فریبکاری و نقض توافق هسته‌ای و همکاری نکردن ایران با آژانس هسته‌ای صحه بگذارد: «دومین آزمایش موشکی ایران نیز نقض آشکار تحریم‌های سازمان‌ ملل می‌باشد.»

شیکاگو تریبیون با اشتباه خواندن بردشته شدن تحریم‌های ایران از سوی آمریکا و آماده شدن شرکت‌های خارجی برای تجارت با ایران؛ تاکید کرد: «آمریکا و شرکای مذاکره کننده‌اش تنها یک شانس برای اطمینان حاصل کردن از اجرا شدن کامل مفاد، شروط و تعهداتی که ایران باید انجام دهد؛ دارند و آن متوقف کردن لغو تحریم‌هاست تا ایران به تمام سوالات گذشته هسته‌ای‌اش پاسخ دهد!»

در پایان از نظر این روزنامه دلیل اهمیت حیاتی این اطلاعات برای غرب این است که آنها می‌توانند زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای (یا همان بِرِک‌آوت) در صورت فسخ شدن توافق را محاسبه کنند.

ارسال دیدگاه