کد خبر : 5850

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۳ زمان : ۷:۰۰

بیوگرافی استاد میرحبیب ساهر / شاعر و معلم تبریزی

استاد میرحبیب ساهر شاعر و معلم تبریزی در اردیبهشت ماه ۱۲۸۲ ش به دنیا آمد و پس از دریافت لیسانس جغرافیا از دانشگاه استانبول در ۱۳۰۴ در روستاها و شهرهای آذربایجان و سپس در قزوین تهران به معلمی پرداخت و تا اواسط دهه ۴۰ در این کسوت باقی ماند. ساهر شاعر و داستان‌نویسی توانا بود. […]

استاد میرحبیب ساهر شاعر و معلم تبریزی در اردیبهشت ماه ۱۲۸۲ ش به دنیا آمد و پس از دریافت لیسانس جغرافیا از دانشگاه استانبول در ۱۳۰۴ در روستاها و شهرهای آذربایجان و سپس در قزوین تهران به معلمی پرداخت و تا اواسط دهه ۴۰ در این کسوت باقی ماند.

ساهر شاعر و داستان‌نویسی توانا بود. از او آثاری به سه زبان ترکی، فارسی، و فرانسوی منتشر شده است. قبل از عبور نیما و همزمان با میرزاتقی‌خان رفعت که از او نیز به عنوان یکی از پیشگامان شعر نو فارسی یاد می‌شود، ساهر طبعی جدید را در شعر ترکی بنیان گذاشت و عنوان پدر شعر نو ترکی در ایران را به خود اختصاص داد. از آثار ساهر که تعداد آنها بالغ بر سی جلد می‌شود، می‌توان به سایه ها، خوشه ها، شقایق، کتاب شعر ساهر (۱ و ۲)، میوه گس، نمونه هایی از نظم و نثر ترکی، لیریک شعر لر، سحر ایشیقلانیر، کؤشن اشاره کرد.

ساهر همچنین جزء آخر قرآن را به صورت منظوم به ترکی معاصر ترجمه کرده است. تعدادی از آثار ساهر هنوز در انتظار چاپ به سر می‌برند.

ساهر در ۲۴ آذر ۱۳۶۴ درگذشت و در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

 

نمونه ای از شعر ساهر :

چه دانستیم، از روزگاران سپری شده؟

رعد و برق غرید، نور ذوب شد

خون داغ در رگ‌هایمان به سردی گرایید

و وجودمان خرد خرد آب شد

ارسال دیدگاه