کد خبر : 531758

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ زمان : ۱۰:۰۰

بخیه‌های کودکی که خبرساز شد

از اصفهان، در بسته مطبوعاتی جمعه ۲۰ آذر ماه  جاری مهمترین تیتر‌های رسانه‌های نوشتاری اصفهان که جنجالی‌ترین هفته خود را در آذرماه سپری کردند را مرور می‌کنیم. «بخیه‌های تازه صورت کودکی را به خاطر بی‌پولی کشیدند» روزنامه اصفهان زیبا با انتخاب این تیتر در صفحه اول روز یکشنبه خود به یکی از مهم‌ترین وقایع هفته […]

از اصفهان، در بسته مطبوعاتی جمعه ۲۰ آذر ماه  جاری مهمترین تیتر‌های رسانه‌های نوشتاری اصفهان که جنجالی‌ترین هفته خود را در آذرماه سپری کردند را مرور می‌کنیم.

13940904000937 PhotoA بخیه‌های کودکی که خبرساز شد

«بخیه‌های تازه صورت کودکی را به خاطر بی‌پولی کشیدند»

روزنامه اصفهان زیبا با انتخاب این تیتر در صفحه اول روز یکشنبه خود به یکی از مهم‌ترین وقایع هفته گذشته کشور پرداخت و دراین‌باره نوشت: «خانواده‌ای فقیر برای بخیه پارگی چانه فرزندشان به یکی از بیمارستان‌های استان مراجعه می‌کنند. پزشک اورژانس پس از بخیه صورت کودک، پدر وی را برای تسویه‌حساب، روانه حسابداری بیمارستان می‌کند. صورتحساب حدود ۱۵۰ هزارتومانی برق از سر والدین کودک می‌پراند و بیان می‌دارند که به دلیل عدم استطاعت مالی، قادر به پرداخت این مبلغ نیستند. پزشک معالج پس از مواجهه با این بیان خانواده فقیر، دستور شکافتن بخیه‌هایی را می‌دهد که دقایقی پیش‌بر صورت کودک بیمار زده‌شده است و در کمال ناباوری، پرستار کودک ۴ ساله را بر لب‌تخت نشانده و در کمال ناباوری، بخیه‌ها را باز می‌کند! این، ماجرایی تکان‌دهنده و غیرقابل‌باور است که جمعه گذشته دریکی از بیمارستان‌های دولتی یکی از شهرهای استان، خمینی‌شهر، رخ‌داده است.»

اتفاقات بیمارستان شهید اشرفی خمینی‌شهر آن‌چنان پر سروصدا بود که وزیر بهداشت شخصاً دستور پیگیری صادر کرد همچنین رئیس دادگستری اصفهان نیز از صدور کیفرخواست جهت متهمین این واقعه خبر داد؛ اما از سوی دیگر خبرگزاری فارس اصفهان در گزارشی (اینجا بخوانید) در هفته گذشته این مسئله را گوشزد کرد که شکافتن بخیه‌های کودک خمینی‌شهری علیرغم همه تلخی ولی با مانور رسانه‌ها بیش‌ از حد معمول سیاه نمایی شد.

به‌خصوص آنکه در برخی موارد با دروغ نیز همراه شد؛ اما نباید این مسئله را فراموش کرد این واقعه حقیقتاً باعث جریحه‌دار شدن خاطر همه مردم شد، به همین دلیل انتظار برخورد جدی با عوامل این اتفاق می‌رود.

«گام بعدی آنفلوآنزا؛ حمله به اصفهان»

روزنامه نصف جهان در روز چهارشنبه با این تیتر هشدار وزارت بهداشت در خصوص شیوع آنفلوآنزا در اصفهان را یادآور شد و نوشت: «بعد از آنکه اعلام شد استان‌های زیادی به‌ زودی درگیر بیماری فصلی آنفلوآنزا خواهند شد، حالا صراحتاً از استان اصفهان به‌ عنوان یکی از استان‌هایی که ویروس آنفلوآنزا به آنجا هم هجوم خواهد آورد یاد می‌شود. در ۴۸ ساعت گذشته حداقل دو مقام ارشد وزارت بهداشت دراین‌باره هشدار داده‌اند و با نام بردن از چند استان اعلام کرده‌اند که ساکنین این استان‌ها باید منتظر شیوع این بیماری در محل سکونت‌شان باشند. این در حالی است که همه‌گیری آنفلوآنزا ، از استان کرمان آغاز شد و با قربانی شدن تعداد زیادی از مردم آن استان و تعطیلی مدارس به همین دلیل، اینک با توجه به‌روزهای تعطیل پیش رو، نگرانی از مسافرت کرمانی‌ها و انتقال ویروس آنفلوانزا به دیگر مناطق کشور به یک دغدغه تبدیل‌شده است.»

البته وزارت بهداشت بعد از این هشدارهای چندین‌باره، متذکر شد که آنفلوآنزا همه‌ ساله در فصل سرما در کشور شیوع پیدا می‌کند و بر اساس آمار نیز تعداد قربانیان این بیماری در سال‌های گذشته، بیش از آمار امسال بوده اما اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که جهت پیشگیری انجام‌شده این شائبه را در اذهان ایجاد کرده که آنفولانزا امسال همه‌گیرتر بوده است؛ اما به‌ هر روی رعایت مسائل بهداشتی عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که عموم مردم باید آن را مدنظر داشته باشند.

«
سد زاینده‌رود ۱۴ آذرماه بسته می‌شود»

یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته رسانه‌های اصفهان بسته شدن آب سد زاینده‌رود بود که روزنامه نسل فردا در صفحه اول بخش اصفهان خود در روز شنبه با این تیتر دراین‌باره به نقل از رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان نوشت: «با توجه به اینکه میزان بارندگی‌ها مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مناسب نبود، بنا بر تصمیم وزارت نیرو، مقرر شد سد زاینده‌رود کمی زودتر از زمان تعیین‌شده، بسته شود. به دنبال این تصمیم، کمیته‌ای پنج‌نفره متشکل از نماینده کشاورزان، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، نماینده وزارت نیرو و فرماندار، تشکیل جلسه دادند و با چانه‌زنی کشاورزان و سازمان آب قرار شد، آب زاینده‌رود یک روز زودتر از موعد مقرر، بسته شود».

آب، همچنان اصلی‌ترین دغدغه کشاورزی و صنعت استان اصفهان است؛ اگرچه راهکارهایی ازجمله تونل‌های انتقال آب در دست اجرا هستند اما به نظر می‌رسد باید در این خصوص کارهای اساسی‌تری از جمله بهینه‌سازی مصرف هم در بخش صنعت و به‌خصوص در بخش کشاورزی مدنظر قرار گیرد که این کار مستلزم ورود بخش دولتی ازجمله وزارت کشاورزی و وزارت صنعت است.

«دو قطره خون»

اما یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته پیش استان اصفهان درگذشت دو دانشجوی دانشگاه آزاد نجف‌آباد در سانحه تصادف بود؛ سانحه‌ای که بنا به قول‌های مختلف مسئولان دلایلی مختلفی داشت؛ از بارش برف و لغزندگی جاده گرفته تا عیب خودرو و ضعف راننده؛ به همین دلیل نیز دانشجویان این دانشگاه در روز ۱۶ آذرماه در تجمعی گسترده اعتراض خود از سرویس‌های حمل‌ونقل دانشگاه را به گوش مسئولان رساندند.

روزنامه اصفهان امروز در گزارشی کامل با اختصاص صفحه اول و چهارم روز دوشنبه خود با تیترهای دوقطره خون و یکشنبه سیاه به این مسئله پرداخت و نوشت: «بگذارید کمی خودمان را بگذاریم جای دانشجویانی که دیروز سوار سرویس دانشگاه آزاد اسلامی  نجف‌آباد شدند. اتوبوسی که حرکت خود را از مجتمع گل‌ها در خانه اصفهان آغاز کرد و با عبور از خیابان شهید خلیفه سلطانی، به میدان استقلال رسید. پس‌ از آن، به سمت دانشگاه نجف‌آباد رفت و به پیچ مرگ رسید. هیچ‌یک از دانشجویانی که دیروز در این اتوبوس بودند گمان نمی‌کردند که آن روز، حادثه‌ای برایشان اتفاق می‌افتد که دو نفر از هم دانشگاهی هایشان را به کام مرگ می‌فرستد و ۲۰ نفر دیگر را نیز به‌شدت زخمی می‌کند.»

این حادثه تلخ بود؛ بسیار تلخ، به‌ خصوص آن‌که دانشجویان مدام این مسئله را یادآور می‌شوند که مدت‌ها بود از روند سرویس‌دهی وسایل حمل‌ونقل دانشگاه ناراضی بودند حتی در ترم تحصیلی گذشته یکی از نشریات دانشجویی این دانشگاه با تیتر «حمل‌ و نقل میلیونی جنازه دانشجویان» مخاطرات این‌گونه سرویس‌دهی را متذکر شده بود. شاید اگر مناقصه‌ای که بعد از این حادثه برای تغییر وضعیت حمل‌ونقل در حال برگزاری است سال پیش و در اثر پیگیری دانشجویان برگزار می‌شد امروز شاهد این اتفاق نبودیم و ای‌کاش مسئولان دانشگاهی کشور به خواسته‌های صنفی دانشجویان در زمانی که هنوز تبدیل به بحران و حادثه نشده رسیدگی کنند.

ارسال دیدگاه