کد خبر : 550

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ زمان : ۳:۵۳

باید از نگاه حافظ به جامعه و حکومت بصورت کاربردی استفاده کرد

معاون اول رییس جمهوری گفت: مساله دولت مثل هر مساله ایرانی در اندیشه اجتماعی و اخلاقی حافظ جا دارد و از نگاه حافظ به جامعه و حکومت و محیط پیرامونی می توان بصورت کاربردی بهره برداری کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازایرنا، اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در مراسم روز بزرگداشت حافظ افزود: […]

معاون اول رییس جمهوری گفت: مساله دولت مثل هر مساله ایرانی در اندیشه اجتماعی و اخلاقی حافظ جا دارد و از نگاه حافظ به جامعه و حکومت و محیط پیرامونی می توان بصورت کاربردی بهره برداری کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازایرنا، اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در مراسم روز بزرگداشت حافظ افزود: دست اندرکاران امور اجرایی وقتی به جمع صاحبان فضیلت و دانش می آیند بهتر آن است که لب بربندند و گوش بگشایند، مخاطب باشند نه متکلم و متناسب با جایگاه مسوولیت خود سخن گویند.

وی اظهار کرد: من حافظ شناس نیستم مثل هر ایرانی حافظ را دوست دارم اما به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران آمده ام تا به او که معرفت اندیشه دینی و یکی از برجسته ترین سخنگویان فرهنگی ایران در زبان فارسی است، ادای احترام کنم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: رهبر معظم انقلاب در کنگره بین المللی بزرگداشت شصتمین سال تولد حافظ به خوبی جایگاه او را در جامعه فرهنگ و نظام ما تبیین کرده است.

جهانگیری افزود: حافظ زبان ناگفتنی های ما است هر ایرانی به قدر فهمش خود را از آن دریای معرفت سیراب می کند.جهانگیری با اشاره به نیاز امروز دولت و دستگاه مدیریتی کشور به سهم حافظانه خطاب به حافظ شناسان اظهار کرد: کاش من هم می توانستم مثل شما دل به دریای او بسپارم و به این نیاز با زبان خود او بپردازم ولی چه می شود کرد که در این باب متاسفانه از ظرافت های معنوی و زبانی او به دورم و از داشتن زبان لطیف و هنرمندانه شما محرومم چرا که تجربه ام اجرایی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اهل کرمان هستم و اگرچه به نزدیکی حافظ شیرازی یا خواجوی کرمانی همشهری اندیشمند و خوش زبان کرمانی ام زنده یاد ابراهیم باستانی پاریزی، در این حسرت هم هستم. که گفت :’کاش خداوند تبارک و تعالی در کنار سفر به یزد و احتمالی به اصفهان یا سفر بی سرانجام دریای هرمز یکبار خیال سفر کرمانی را در حافظ شیراز نام کرمان حتی یک بار در دیوان حافظ آمده بود.’

معاون اول رییس جمهوری گفت: به نظر می رسد نزدیک شدن نگاه حکمروایی به ذهن و زبان حافظ برای جامعه امروز ما منافع فراوانی داشته باشد، نه تنها جامعه ایرانی بلکه دولت هم در ایران نیازمند آن است که خود را در آینه حافظ باز بیند.

جهانگیری اظهار کرد: مساله دولت هم مثل هر مساله ایرانی در اندیشه اجتماعی و اخلاقی حافظ جا دارد.

وی ادامه داد: نگاه او نقادانه و موشکافانه و چندوجهی و در عین حال صریح است و چه بهتر که متفکران و محققان امروز برای انسانی تر و اخلاقی ترشدن نهاد حکومت نظام اجرایی کشور طرحی نو دراندازند و اندیشه حافظ را علاوه بر جامعه و مردم به درون دولت و دستگاه های رسمی نیز وارد کنند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به چند مفهوم اساسی در تفکر حافظ ، درک فرصت ها و مغتنم شمردن اوقات برای دستگاه های حکومت را یکی از این مفاهیم برشمرد و گفت: در اندیشه حافظ باید قدر وقت را شناخت چون اگر چنین نشد از حاصل اوقات تنها خجالت باقی می ماند؛ به نظر او تمام توان را باید برای غنیمت دانستن وقت به کار برد و حاصل حیات را همان تلاش به موقع دانست که نتیجه آن دستاورد برای دولت و ملت باشد.

جهانگیری افزود: اگر دولت ها و دولتمردان از همین منظر به فرصت ها و تهدیدهای پیش رو جامعه و کشور می نگریستند و بنگرند چقدر در وضع امروز و فردای ما بهبود به وجود می آید؟

وی تقدیم عدالت و دادگری بر عبادت و اطاعت در حکمرانی را یکی دیگر از مفاهیم اساسی در تفکر حافظ دانست و اظهار کرد: در اندیشه حافظ دادگری و عدالت وظیفه نخست صاحبان قدرت است و به نظر او قدر یک ساعت امری که در آن داد باشد از طاعت و زهد ۱۰۰ ساله برای حکمرایان بیشتر است.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: مقبولیت دولتمردان به این اعتبار از دادگستری آنان در عمل نشات می گیرد و به زبان خود او به قد و چهره آن کس شاخ خوبان می شود که به جای تکیه بر زر و گنج و در، دادگستری پیشه کند و در پی دلجویی از فرودستان باشد.

جهانگیری همچنین به مفهوم مدارا و پرهیز از خشونت درتفکر حافظ اشاره کرد و گفت: در ذهن و زبان حافظ گفتمان غالب رواداری، پرهیز از خشونت و ترویج صلح و دوستی است؛ به نظر او آسایش دو گیتی تفسیری دو حرف بیش نیست؛ با دوستان مروت و با دشمنان مدارا و آن کس که خشونت پیشه کند سود و سرمایه خود را یکجا به باد می دهد.

معاون اول رییس جمهوری گفت:برای هر دولتی و قدرتی هیچ رویکردی خوش فرجام تر از مدارا در برابر شهروندان و زدودن ابعاد مختلف خشونت از سازمان جامعه و روندهای حاکم بر اداره امر نیست.

وی به مقوله اجتناب از عیب جویی و اعتقاد به برائت در تفکر حافظ اشاره و اظهار کرد: از نظر حافظ کلام انسانی در باور به پاکی ذات اوست، آنکه در پی عیب جویی و متهم انگاشتن دیگران است بهره ای از ارزش های والای انسانی ندارد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: با چنین نگاهی مسوولیت دولت و دولتمردان در قبال شهروندانش در وهله نخست مسوولیتی اخلاقی و حقوقی بر پایه حریم ها و حرمت ها است.

جهانگیری همچنین به مقوله نگاه اعتدالی به زندگی اجتماعی و رد افراط و زورمداری در تفکر حافظ اشاره کرد و گفت: حافظ به زندگی انسان و روابط اجتماعی نگاه واقعی و به دور از افراط و تفریط های رایج هر نامی حتی نام دین دارد.

جهانگیری افزود: این در حالی است که حافظ قرآن است و هر چه دارد به گفته خودش از دولت قرآن دارد.وی ادامه داد: حافظ به واقع شریک همه لحظه های زندگی واقعی شهروندان و حاضر در هر ساحتی از حیات اجتماعی آنان است از این رو مدام انسان را به میانه روی و اعتدال در جنبه های مختلف وجود دعوت می کندو از اعمال زور، افراط و تزویر به هر نام و هر جا بر حذر می دارد.

وی ادامه داد: اگر این بینش و منش در اخلاق و رویه های اصحاب قدرت و کارگزاران هر دولتی درآید آسایش و آرامش همگانی و پیشرفت اجتماعی به دنبال می آید.

معاون اول رییس جمهوری گفت:ما مسوولان که غرق در کار روزمره و اجرایی هستیم سخت نیازمند نگاه و سخن نو می باشیم، گفت: نیاز ما پاک شدن ذهن ها و دیده ها در حکومت و جامعه از رسوباتی است که کار خدمت و پیشرفت را دشوار می کند و توان شما کمک به دولت و مردم بر زدودن غبارها و موانع از اندیشه ها و زبان ها و رفتارهاست.

جهانگیری افزود: حافظ در این میان سرمایه و منبع بزرگ است که باید کمک کنید که از این سرمایه معنوی و تاریخی بتوانیم استفاده روزآمد کنیم.

 

ارسال دیدگاه