کد خبر : 530936

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ زمان : ۱۸:۰۰

ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت نوظهور اقتصادی

تحریم ها و دشمنی های چند کشور غربی در سال های پس از انقلاب اسلامی نتوانسته جلوی پیشروی ایران را بگیرد و کارشناسان اقتصادی بین المللی از قرار گرفتن ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت اقتصادی نوظهور خبر می دهند. نسخه انگلیسی زبان نشریه هنگ کنگ اکانامیک ژوزنال چین (HKEJ) که تحت عنوان ای […]

تحریم ها و دشمنی های چند کشور غربی در سال های پس از انقلاب اسلامی نتوانسته جلوی پیشروی ایران را بگیرد و کارشناسان اقتصادی بین المللی از قرار گرفتن ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت اقتصادی نوظهور خبر می دهند.

نسخه انگلیسی زبان نشریه هنگ کنگ اکانامیک ژوزنال چین (HKEJ) که تحت عنوان ای جی اینسایت (EJ Insight) چاپ و منتشر می شود طی یادداشتی به واکاوی این موضوع پرداخته است.

این نشریه مطرح اقتصادی بر این باور است که ایران توانسته در سال های پس از انقلاب به پیشرفت های فرهنگی و اقتصادی دست یابد و توافق هسته ای نیز زمینه بازگشت این کشور به اقتصاد جهانی را فراهم آورده است.

ای جی اینسایت علت اشتیاق شرکت های غربی به همکاری اقتصادی با ایران را اینگونه توصیف می کند: ایران در میان پیشرفته ترین کشورهای خاورمیانه قرار دارد، جمعیتی اکثرا تحصیل کرده و با سواد داشته و از طبقه متوسطی بالغ و زیرساخت هایی کاملا توسعه یافته برخوردار است.

خلاصه ای از یادداشت ای جی اینسایت را با هم مرور می کنیم:

«ایران در مسیر تبدیل شدن به یکی از کشورهای بزرگ در بریکس (گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور) قرار گرفته است.

وقتی صحبت کشورهای عضو بریکس به میان می آید، بیشتر مردم به فکر پنج کشور می افتند: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی. آن ها، ممکن است به کشورهای جدید عضو بریکس مثل قزاقستان یا ترکیه نیز فکر کنند.

با این حال اگر از هر کدام از کارشناسان امور بین الملل در این باره سوال کنید، احتمالا به شما خواهند گفت که در شرایط کنونی، ایران به عنوان عضو شاخص بعدی در بریکس به صورت گسترده ای درحال مطرح شدن است.

علیرغم مخالفت های پیوسته اسرائیل، عربستان سعودی و برخی محافظه کاران سرشناس آمریکا همچون هنری کسینجر و جرج شولتس، ایالات متحده در کنار روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه جولای به توافقی جامع با ایران دست یافت. طبق این توافق، تحریم های غربی علیه تهران برداشته خواهند شد و در ازای آن، ذخایر کمتر غنی شده ایران تا ۹۸ درصد کاهش می یابد و این کشور برنامه هسته ای خود را کنار می گذارد.

 علاوه بر خوشحالی مردم ایران به علت اینکه کشورشان می تواند سوار موج جهانی شدن شده و اقتصاد خود را به سرعت توسعه دهد، شرکت ها غربی نیز به شدت هیجان زده شدند چراکه آن ها برای مدت های طولانی به دنبال به دست آوردن بازارهای ایران بوده اند.

همانطور که خبرگزاری رویترز (Reuters) نوشته، ایران بزرگترین کشوری است که در عصر پساکمونیستی از سال ۱۹۹۰، بار دیگر به اقتصاد جهانی می پیوندد.

“مارتین سورل” مدیر ارشد اجرایی شرکت تبلیغاتی دبلیو پی پی انگلیس (WPP) پا را از این فراتر گذاشته و گفته، ایران، بزرگترین بازار ناشناخته جهان از ماه گرفته تا مریخ است.

چنین خوشبینی هایی بر مبنای محکمی استوار است چراکه ایران در میان پیشرفته ترین کشورهای خاورمیانه قرار دارد، جمعیتی اکثرا تحصیل کرده و با سواد داشته و از طبقه متوسطی رشد یافته و زیرساخت هایی کاملا توسعه یافته برخوردار است.

هرچند در سال های گذشته، چین جایگزین آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران شده بود ولی با توجه به اشتیاق شرکت های غربی و شرایط جدید بوجود آمده احتمالا در آینده درهای ایران به روی این شرکت ها باز خواهد شد. این روند می تواند در بلند مدت، روابط تجاری ایران و چین را کاهش دهد.»

Untitled(122) ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت نوظهور اقتصادی

ارسال دیدگاه