کد خبر : 525019

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ زمان : ۱۲:۰۰

اولین بازیگر زن ایران

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، فیلم «دختر لر» در سال ۱۳۱۲ در تهران به نمایش درآمد. این فیلم ساخته مشترک اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا بود که خانم صدیقه سامی نژاد در آن نقش گلنار را ایفا می‌کرد، نمایش این فیلم در میان مردمی که برای بار نخست سیمای ۱ زن ایرانی را […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، فیلم «دختر لر» در سال ۱۳۱۲ در تهران به نمایش درآمد. این فیلم ساخته مشترک اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا بود که خانم صدیقه سامی نژاد در آن نقش گلنار را ایفا می‌کرد، نمایش این فیلم در میان مردمی که برای بار نخست سیمای ۱ زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنش‌هایی را در پی داشت. این واکنش‌ها ظاهراً خانم صدیقه سامی نژاد تصوری از آن واکنش‌ها در ذهن نداشت.
دلایل آن برخوردها با خانم صدیقه سامی نژاد کاملاً روشن است. و نخستین بازیگر زن ایرانی بود که در فیلم ایفای نقش می‌کرد.
چون تا قبل از آن بازی زنان در نمایش‌ها ممنوع بود، و پسران جوان و نابالغ که «زن خوان» یا «لره» خوانده می‌شدند با آرایش و گیسوی مصنوعی نقش زنان را ایفا می‌کردند.
بعدها با تأسیس «کمدی ایران» (به همت علی نصر) نخستین بار کسانی مثل سارا خاتون، ملوک حسینی و شکوفه به ایفای نقش پرداختند. پری آقابابااف، سیرانوش، آسیا قسطانیان، لرتا، ملوک ضرابی، رقیه چهره‌آزاد، مریم نوری، ایران دفتری، نیکتاج صبری، پروین و دیگران نیز به مرور و با عواقب ملایم‌تر نسبت به خانم صدیقه سامی نژاد در صحنه تئاتر ظاهر شدند.

صدیقه سامی نژاد اولین بازیگر زن ایران

آوانس اوگانیانس، نخستین کارگردان سینمای ایران، در سال ۱۳۰۹ برای فیلم «آبی و رابی» و سپس در سال ۱۳۱۲ برای فیلم «اکتر سینما» از خانم‌ها سیرانوش، آسیا قسطانیان و دخترش زما اوگانیانس، که از بازیگران ارمنی بودند، استفاده کرد؛ و درست در همین زمان عبدالحسین سپنتا با همکاری اردشیر ایرانی در هند امکانات ساختن نخستین فیلم ناطق ایرانی را فراهم آورد. عدم دسترسی به بازیگر زنی که زبان فارسی بداند آنها را سرخورده کرده بود. بالاخره همسر یکی از کارکنان «کمپانی امپریال فیلم هندوستان» یعنی خانم صدیقه سامی نژاد این نقش را پذیرفت.
خانم صدیقه سامی نژاد در سال ۱۳۷۶ چشم از جهان فروبست.

ارسال دیدگاه