کد خبر : 529453

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ زمان : ۲۰:۰۰

احمد چلبی درگذشت / از مخالفت با صدام تا مرگ در سکوت

احمد چلبی فعال سیاسی مشهور عراق درگذشت. به گزارش عصر ایران ، احمد چلبی نماینده مجلس و رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه در سن ۷۰ سالگی درگذشت. دلیل مرگ، سکته قلبی اعلام شده است. احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود.  وی متولد سال ۱۹۴۵ در خانواده ای ثروتمند […]

519439 427 احمد چلبی درگذشت / از مخالفت با صدام تا مرگ در سکوت

احمد چلبی فعال سیاسی مشهور عراق درگذشت.

به گزارش عصر ایران ، احمد چلبی نماینده مجلس و رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه در سن ۷۰ سالگی درگذشت. دلیل مرگ، سکته قلبی اعلام شده است.

احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود. 
وی متولد سال ۱۹۴۵ در خانواده ای ثروتمند و مشهور در شهر کاظمین بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.

او در سال ۱۹۵۸ عراق را ترک کرد و برای سال های زیادی در خاورمیانه، آمریکا و بریتانیا زندگی کرد. وی در نیمه دهه ۹۰ میلادی نیز برای سازماندهی اعتراضات ضددولتی در شمال عراق فعالیت کرد.

چلبی بعد از سقوط حکومت صدام حسین رئیس جمهوری عراق درحمله نظامی ارتش آمریکا، به عراق بازگشت. 

گفته می شود چلبی پیشنهاد انحلال ارتش، پلیس و سازمان های اطلاعاتی امنیتی عراق صدام را به آمریکایی ها ارائه کرد و مورد پذیرش واشنگتن قرار گرفت.

تا قبل از سقوط صدام، چلبی یکی از معروف ترین مخالفان صدام و نزدیک ترین آنها به دولت آمریکا بود. چلبی در راس مجموعه کنگره ملی از آمریکا کمک های مالی دریافت می کرد.

احمد چلبی بعد از بازگشت به عراق از سوی آمریکایی ها به عضویت شورای حکومت انتقالی عراق منصوب شد. این شورا برای اداره موقت عراق توسط دولت آمریکا ایجاد شده بود.

وی به عنوان سیاستمدار نزدیک به آمریکا مطرح بود و بسیاری معتقد بودند پس از سقوط صدام، آمریکایی ها او را به عنوان رهبر بعدی عراق معرفی خواهند کرد اما اینگونه نشد.

احمد چلبی و حزب تحت رهبری اش (کنگره ملی) به دلیل سکولار بودن در انتخابات پارلمانی مورد اقبال عمومی قرار نگرفت. او سال ها بعد مورد غضب آمریکایی ها واقع شدو به اتهام جاسوسی برای ایران، تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور شد به تهران فرار کند. او مدتی را درتهران باقی ماند و سپس با حل این اختلاف دوباره به عراق برگشت.

احمد چلبی پس از این حادثه تصمیم گرفت در کنار حزب شیعی و نزدیک به ایران “مجلس اعلای اسلامی عراق” قرار بگیرد و با کاستن از فعالیت های سیاسی اش در سایه، سکوت را انتخاب کند.

ارسال دیدگاه