کد خبر : 532324

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۹ زمان : ۱۲:۰۰

آیت الله مظاهری: زمینه پژوهش در باره اخلاق و تربیت عملی طلاب فراهم شود

آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید گفت:به کمک افراد متخلّق به اخلاق الهی در حوزه های علمیّه باید زمینۀ تحقیق در موضوع اخلاق و تربیت عملی طلّاب در پرتو قرآن و عترت، بیش از پیش فراهم شود. این مرجع تقلید در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور […]

آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید گفت:به کمک افراد متخلّق به اخلاق الهی در حوزه های علمیّه باید زمینۀ تحقیق در موضوع اخلاق و تربیت عملی طلّاب در پرتو قرآن و عترت، بیش از پیش فراهم شود.
این مرجع تقلید در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه برجسته پژوهش در حوزه های علمیه افزود: فعالیت های انجام شده در این زمینه در سال های پس از انقلاب اسلامی ارزشمند است.

وی اظهار کرد: اگرچه پیشرفت حوزه ها در امر پژوهش چشمگیر بوده اما هنوز این میزان ترقی و پیشرفت در مقایسه با انتظارات اسلام و قرآن کریم و مطالبات دنیای معاصر و نسل جوان از حوزه و روحانیّت کم است و همچنان باید مورد توجّه بیشتری قرار گیرد.
وی، توجه به فقه سنتی را اصل ثابت مسائل آموزشی و پژوهشی در حوزه ها دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت های چشمگیر پژوهشی که نمود آن را در تعدد کتب، نشریات و مقالات تخصصی ملاحظه می کنیم، علامت رشد و حیات حوزه های علمیه است اما نهادهای حوزوی بویژه متصدیان امور آموزش و پژوهش حوزه ها باید مراقب باشند که توجه به مسائل گوناگون، آنان را از اهتمام به محوریت آموزش و پژوهش که همان فقه سنتی است، باز ندارد.
آیت الله مظاهری بیان کرد: افت علمی حوزه ها که اکنون موجب نگرانی است به این معنا نیست که حوزه ها و روحانیون فعالیت علمی ندارند یا پیشرفت و ترقی آنان در زمینه تولید علم بی فایده بوده، بلکه منظور از افت علمی این است که به پایه و ریشه دروس حوزوی که همان فقه سنتی است، کمتر توجه شده است.
رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: جهتگیری برنامه های آموزشی و پژوهشی آنطور که مورد انتظار است به رشد، ارتقا و تقویت فقه سنتی منجر نشده و این مسأله در دراز مدت برای بنیه علمی و حیات حوزه های علمیه خطرناک است.
وی بر اهتمام لازم به مقدمات فقه سنتی نیز تأکید کرد و گفت: تقویت بنیه ادبی طلاب در سطح مقدمات و نیز جدیت در فهم و درک مناسب و عالمانه از دروس سطح عالی از مصادیق اهتمام به فقه سنتی است.
آیت الله مظاهری، برنامه ریزی و اقدام در جهت احیای سنت های حسنه و فراموش شده تعلیم و تعلم در حوزه های علمیه را برای تقویت بنیه پژوهشی طلاب و حوزه ها، ضروری خواند و تأکید کرد: سنت هایی نظیر پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه، تقریرنویسی و اظهارنظر و بیان اشکال در دروس که متروک شده است، باید بطور جدی در حوزه های علمیه احیاء شود.
وی گفت: بدون احیای این سنت های سلف صالح، فعالیت های پژوهشی با همه قداستی که دارد از عمق و کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد.
وی از علم اخلاق به عنوان یکی از ارکان عالی حوزه ها نام برد و اظهار کرد: قرآن کریم، کتاب اخلاق و پیامبر اسلام(ص)، معلم آموزشی و تربیتی بشریت هستند، از این رو اهتمام به ترویج علمی و عملی اخلاق در حوزه ها به معنای حقیقی کلمه، واجب است.
وی افزود: فقه سنتی با همه اهمیت و قداستی که دارد در سایۀ موضوع اخلاق و معنویّت به کار می آید؛ به این معنا که فقه سنتی بدون اخلاق، به جز وزر، وبال و شقاوت، چیزی به همراه نخواهد داشت.

منبع : سایت دفتر آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری
ارسال دیدگاه