کد خبر : 207472

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ زمان : ۶:۵۵

آموزش آشپزی ایرانی / طرز تهیه ماست خانگی

آموزش آشپزی ایرانی / طرز تهیه ماست خانگی ماست خانگی ماست خانگی کار ساده ای است. منتهی برخی نکات ریز باید رعایت شود تا کیفیت آن مطابق میل باشد. استرلیزه یا گندزدایی بسیار مهم است چون در غیر این صورت باکتریهای نامطولوب کیفیت ماست را خراب می‌کند. وسایل مورد نیاز برای تهیه ماست نظیر قاشق […]

آموزش آشپزی ایرانی / طرز تهیه ماست خانگی

ماست خانگی

ماست خانگی کار ساده ای است. منتهی برخی نکات ریز باید رعایت شود تا کیفیت آن مطابق میل باشد. استرلیزه یا گندزدایی بسیار مهم است چون در غیر این صورت باکتریهای نامطولوب کیفیت ماست را خراب می‌کند. وسایل مورد نیاز برای تهیه ماست نظیر قاشق و ظروف را درون یک قابلمه بزرگتر قرار داده و یک دقیقه در آبجوش بجوشانید. پس از مخلوط کردن مواد لازم برای تهیه ماست و ریختن آن در ظرف مناسب، ظرف را باید در مکانی گرم قرار دهید.

منابع گرمایی مورد نیاز هم می‌تواند از طریق فر ، شوفاژ، بخاری، شومینه، و یا نور خورشید تأمین شود ولی دقت داشته باشید که ظرف را با کمی فاصله از بخاری یا شومینه قرار دهید تا حرارت موجب خراب شدن ماست نگردد.

استفاده از یک فلاسک غذای دهانه گشاد هم بسیار مناسب است. فلاسک ظرفی دوجداره است که می‌تواند حرارت شیر را تا مدتی حفظ کرده و گرمای مناسبی را ایجاد کند.

 

طرز تهیه ماست خانگی

یک لیتر شیر را روی حرارت ملایم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه جوشانده و کناری بگذارید تا ولرم شود. به طوری که وقتی نوک انگشتان‌تان را در شیر فرو بردید نسوزد. سپس دو الی سه قاشق سوپ خوری ماست به شیر اضافه کرده و هم بزنید. اگر یک سوم پیمانه شیر خشک بدون چربی نیز به این مخلوط اضافه کنید ماست سفت تر شده و غلیظ تر شده و میزان پروتئین آن افزایش می‌یابد. البته استفاده از شیرخشک اختیاری است. بهتر است برای تهیه ماست از ظرفی استفاده کنید که درب آن محکم بوده و خوب چفت شود.

مخلوط ماست و شیر را درون این ظرف ریخته و پس از محکم کردن در آن حوله کلفتی را چند بار دور آن بپیچید. ظرف را شش الی هشت ساعت کنار یک منبع گرمایی نظیر شوفاژ یا بخاری با کمی فاصله قرار دهید. به خاطر داشته باشید که طی این مدت به ظرف اصلاً دست نزنید و آن را تکان ندهید.

ارسال دیدگاه