کد خبر : 532959

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۴ زمان : ۹:۵۲

چرا پس از ازدواج چاق می‌شویم؟

چرا بعضی از زوج‌ها بعد از شروع زندگی مشترک دچار اضافه وزن می‌شوند؟ یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی خوردن غذاهای خوب است. اگر در این فعالیت لذت‌بخش با کسی سهیم شوید که دوستش دارید، به‌طور حتم خوشحالی شما بیشتر می‌شود.

زندگی مشترک اجزای مختلفی دارد؛ عشق، محبت، دوست داشتن و غذا.  غذا؟! بله.بنابر دلایلی به نظر می‌رسد که همه اینها در یک راستا قرار دارند. در واقع یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی خوردن غذاهای خوب است. اگر در این فعالیت لذت‌بخش با کسی سهیم شوید که دوستش دارید، به‌طور حتم خوشحالی شما بیشتر می‌شود.

حتی غذا پختن با یکدیگر هم می‌تواند تفریح خوبی باشد؛ به‌ویژه اگر تصمیم بگیرید غذای تازه‌ای بپزید یا غذایی ابتکاری سر میز بیاورید. با این وجود آماده کردن غذای روزمره می‌تواند خسته‌کننده هم باشد به خصوص  اگر هر دوی شما شاغل باشید. پس باید کاری کنید که لذت غذا خوردن را در زندگی از دست ندهید والبته این لذت برای‌تان دردسر‌ساز نشود!

749734 350 چرا پس از ازدواج چاق می‌شویم؟

آیا ازدواج کنید چاق می‌شوید؟

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد وقتی زوج‌ها زندگی مشترک‌شان را آغاز می‌کنند، بعد از چند سال چاق می‌شوند. در واقع احتمال چاقی افراد متاهل نسبت به مجرد‌ها دو‌برابر است و معمولا بعد از گذشت یک سال از زندگی مشترک، چربی‌های اضافی دورشکم کم‌کم نمایان می‌شوند. جالب است بدانید که احتمال چاق شدن زنان نسبت به مردان بیشتر است؛ بنابراین جدای از تمام مزایای جسمی و روانی که زندگی مشترک به همراه دارد، این اثر جانبی ازدواج هم نباید نادیده گرفته شود.

اما اصل قضیه چیست؟ محققان بر این باورند که وقتی زندگی مشترک آغاز می‌شود، زوج‌ها به غذا خوردن منظم باهم عادت می‌کنند؛ فعالیت‌های بدنی‌شان کمتر می‌شود و بخشی از نگرانی‌های‌شان از بابت پیدا کردن شریک مناسب برای زندگی از بین می‌رود و در مقایسه با مجرد‌ها چاق می‌شوند.

اما گذشته از این موضوع بعد از سپری شدن چند سال اولیه زندگی مشترک، عشق و علاقه اولیه کم‌کم فروکش می‌کند و مسوولیت هر یک از زوج‌ها برای نگهداری از کودکان، کارکردن و پول در‌آوردن بیشتر می‌شود و به دنبال آن استرس‌ها و مصرف فست فودها هم افزایش می‌یابد. اگر زوج‌ها در این مرحله نتوانند با این‌گونه استرس‌ها به خوبی کنار بیایند، این موضوع می‌تواند تغذیه نامناسب و حتی چاقی را به دنبال داشته باشد که حتی قادر است رابطه‌شان را تحت تاثیر قرار دهد.

دو نفری ورزش کنید

پیاده روی، دوچرخه سواری یا انجام ورزش‌های دو نفره یک راه خوب برای کاهش استرس‌هاست که یک نوع تفریح هم به حساب می‌آید. همسرتان می‌تواند شما را تشویق کند که همچنان به برنامه کاری فشرده‌تان ادامه دهید یا اینکه می‌تواند به شما انگیزه دهد تا هر وقت لازم است از روی کاناپه بلند شوید و کمی تحرک داشته باشید. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد هورمونی که طی انجام چنین فعالیت‌های بدنی ترشح می‌شود، به شما کمک می‌کند زندگی عاشقانه‌تری داشته باشید و چاشنی رابطه‌تان را بیشتر کنید.

یک فعالیت خلاقانه انجام دهید

این بخش می‌تواند فعالیت‌هایی مانند آشپزی، سفالگری، کارهای هنری یا کتاب خواندن برای یکدیگر را شامل شود. وقتی چنین فعالیت‌هایی را باهم انجام دهید، خاصیت آرامش‌بخشی آنها بیشتر می‌شود. به‌علاوه این کارها به شما اجازه می‌دهند از قوه تخیل‌تان استفاده کنید و بدین ترتیب از فشارهای روزمره و موضوعات آزاردهنده رها شوید.

به اندازه همسرتان نخورید

هر قدر جثه افراد بزرگ‌تر باشد، برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن‌شان به غذای بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین اگر جثه شما از همسرتان کوچک‌تر است نباید اجازه دهید اشتهای او حجم غذای شما را هم تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل بیشتر برای خانم‌ها پیش می‌آید چون بعد از ازدواج این عادت غذایی همسرشان به آنها هم سرایت می‌کند و خیلی زود چاق می شوند. پس یادتان باشد که از تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن‌تان به اندازه استفاده کنید.

بخندید

بیشتر زوج‌ها همواره از بابت مسائل مالی، بچه‌ها وکارشان نگرانی دارند و همین موضوع سبب می‌شود شادی و تفریح را در زندگی مشترک از یاد ببرند. پس یادتان باشد که هر فرصتی پیدا کردید، با هم بخندید و به یکدیگر لبخند بزنید. خندیدن سطح هورمون‌های استرس‌زا را پایین می‌آورد.

749735 423 چرا پس از ازدواج چاق می‌شویم؟

علاوه بر این خندیدن احساس مثبتی را در شما ایجاد می‌کند و در نتیجه حس می‌کنید با همسرتان ارتباط بهتری دارید. برای اینکه خودتان را بخندانید راه‌های دیگری هم وجود دارد. می‌توانید به تماشای یک فیلم کمدی بروید؛ یک سی‌دی کمدی بخرید یا حتی می‌توانید داستان‌های مضحک و خنده‌‌دار را به آدرس ای‌میل همسرتان بفرستید. ضمن اینکه تحقیقات نشان می‌دهد زنان تقریبا دو برابر مردان می‌خندند.

دعوا کنید، جاق می‌شوید!

در اینجا مهم‌ترین نکته این است که بدانید شما و همسرتان چطور باید استرس‌زدایی زندگی‌تان را انجام دهید. وقتی آرامش بیشتری داشته باشید، صمیمیت و نزدیکی شما به یک سلامتی جسمانی بهتر منتهی می‌شود و احتمال چاق شدن‌تان کاهش می‌یابد.

در اینجا سه راه‌حل ساده دیگر را به شما پیشنهاد می‌دهیم که با استفاده از آنها می‌توانید آرامش‌تان را افزایش دهید و برچسب چاقی را یدک نکشید.

یک پرس سفارش دهیم

تجربه خوبی که می‌توانید در زمینه غذا خوردن با همسرتان داشته باشید، این است که رستوران مناسبی پیدا کنید که فضای آرامی داشته باشد و بعد دو نفری با هم از خوردن یک غذای خوشمزه لذت ببرید. غذا خوردن در رستوران باعث می‌شود احساس ویژه‌ای داشته باشید.

قبل از اینکه با همسرتان از خانه بیرون بروید، کمی بیشتر به خودتان برسید؛ لباسی مناسب بپوشید و به این فکر کنید که غذا منتظر شماست و می‌توانید همراه با همسرتان آرامش بیشتری داشته باشید. در چنین شرایطی صحبت کردن راحت‌تر است چون از بابت چیزی نگرانی ندارید و می‌توانید بدون استرس فقط روی حرف‌های همسرتان تمرکز کنید.  وقتی چنین برنامه‌ای را با هم ترتیب می‌دهید، هر لحظه از آن ارزشمند است چون به یکدیگر می‌فهمانید که با هم بودن برای‌تان مهم است.

خوشحالی همسر یا بزرگی شکم؟

بسیاری از خانم‌ها در اوایل ازدواج سعی می‌کنند برای خشنودی همسرشان غذاهای خوبی بپزند. مشکل اینجاست که اگر مرد خانه خوش اشتها باشد و از دستپخت همسرش تعریف کند، خانم هم تشویق می‌شود و غذاهایی رنگارنگ روی میز می‌آورد که این موضوع سرآغاز چاقی است.

حتی بعضی از خانم‌ها به همسرشان می‌گویند: «‌‌ من برای این غذا خیلی زحمت کشیده‌ام و آن‌ را برای تو پخته‌ام.» چنین جمله‌ای باعث می‌شود که همسر محترم خودش را مجبور کند تا لقمه آخر غذا را بخورد و اگر آن را تمام نکند، دچار عذاب وجدان می‌شود. با همین طرز فکر است که کم‌کم چربی‌های دور شکم افزایش می‌یابد؛ پس اگر دستپخت همسرتان را می‌پسندید، خودتان را کنترل کنید و به اندازه غذا بخورید.

749736 486 چرا پس از ازدواج چاق می‌شویم؟

اضافه وزن در دوران بارداری

دوران بارداری هم با افزایش وزن همراه است و کالری‌های اضافه ممکن است تا سال‌ها بعد از تولد نوزاد هم از بین نروند. به این دلیل که بیشتر خانم‌ها در دوران حاملگی بسیار کم‌تحرک می‌شوند و بر این باورند که باید بیشتر از گذشته غذا بخورند و به خاطر داشتن آرامش استراحت کنند. تمایل به خوردن هر غذایی حتی غذاهای پرچرب و ناسالم هم به این موضوع دامن می‌زند. وقتی که نوزاد به دنیا می‌آید، بیشتر مادران فکر می‌کنند باید در خانه بمانند و فقط به نیازهای فرزندشان برسند.

در چنین شرایطی مادران اول به خانواده فکر می‌کنند و بعد به خودشان و حتی گاهی اوقات نوزاد به همه زندگی آنها تبدیل می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی و حتی افزایش وزن را به همراه داشته باشد. علاوه بر این در دوران بارداری خانم‌ها خیلی از آقایان هم چاق می‌شوند چون ممکن است پا به پای همسرشان غذاهای دلخواه او را بخورند. بنابراین مادران باردار باید طی دوران حاملگی مراقب افزایش وزن‌شان باشند و تا آنجا که می‌توانند غذای سالم بخورند و بلافاصله بعد از زایمان ورزش را شروع کنند. اگر مردها هم این توصیه‌ها را رعایت کنند، به یک پدر چاق تبدیل نمی‌شوند.

ارسال دیدگاه