کد خبر : 530726

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ زمان : ۸:۱۹

غفلت خانواده‌ها از بعد معنوی و اجتماعی ازدواج

رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه والدین و جوانان بیشتر بعد اقتصادی و مادی خانواده و ازدواج را در نظر می گیرند و از بعد معنوی ازدواج که بحث مسایل فرهنگی و اجتماعی است غافل شده اند. به گزارش فرهنگ نیوز ،دکتر محمدتقی حسن زاده، رییس سابق مرکز مطالعات […]

رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه والدین و جوانان بیشتر بعد اقتصادی و مادی خانواده و ازدواج را در نظر می گیرند و از بعد معنوی ازدواج که بحث مسایل فرهنگی و اجتماعی است غافل شده اند.
به گزارش فرهنگ نیوز ،دکتر محمدتقی حسن زاده، رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با شبستان با بیان اینکه مسایل اقتصادی و مسکن یکی از موانع اساسی و مهم در ازدواج جوانان است، گفت: جامعه ما در حوزه ازدواج  هم بعداز نگرش و هم از لحاظ معنوی دچار یک پسرفت شده است ،یعنی خانواده ها و جوانان بحث معنوی و اجتماعی ازدواج را کاملا کنار گذاشته اند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید قبل از هر چیزی به دنبال اصلاح نگرش و دیدگاه والدین، جوانان و جامعه نسبت به ازدواج باشند، تصریح کرد: هرچند برای ازدواج بهنگام و ماندگار نیازمند امکانات لازم مانند مسئله اقتصادی، معیشت، اشتغال برای تشکیل خانواده هستیم ولی از بعد معنوی این قضیه نیز نباید غافل شویم.
حسن زاده ادامه داد: یکی از دلایل، تغییر نگاه ها بود که موجب تغییر سبک زندگی جوانان شده است، جوانان امروز فکر می کنند برای ازدواج حتما باید خودرو و مسکن داشته باشند در حالی که این اشتباه است و جوانان باید در سن ازدواج تشکیل خانواده دهند ،چون این امر یک نیاز اساسی و اصولی برای آنهاست و اگر افراد، سن ازدواج را از دست بدهند با چالش های زیادی در زندگی روبرو خواهند شد.
رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: متاسفانه والدین و جوانان بیشتر بعد اقتصادی و مادی خانواده و ازدواج را در نظر می گیرند و از بعد معنوی ازدواج که بحث مسایل فرهنگی و اجتماعی است غافل شدند.
وی با بیان اینکه توجه به بعد معنوی و اقتصادی ازدواج در برنامه ریزی ها، سیاستگذاری ها و مسایل فرهنگی جامعه نیز لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته چنین نگرشی وجود نداشت، این تغییر نگرش در ۱۰ سال اخیر رخ داده و باید هم اصلاح شود باید مسایل معنوی مربوط به ازدواج را تقویت کنیم .همچنین نگاه واقع بینانه تر این است که شغل و امکانات مناسب را هم برای ازدواج جوانان فراهم کنیم که بتوانند زندگی موفقی داشته باشند.
حسن زاده با اشاره  به مشکلات جوانان تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که جوان باید همانند سایر اعضای خانواده به همراه خانواده بوده و از آن‌ها جدا نشود. متأسفانه سیاست‌های اشتباه، جوان را از خانواده جدا کرده است. جوانان باید به دامن خانواده برگردند و مسایل و نیازهای مختلف‌شان در خانواده مدیریت شود. دولت و نهادهای اجتماعی، فرهنگی و برنامه‌‌ریز امور جوانان باید برای فراهم‌کردن بسترها کمک کنند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسایل نگران‌کننده جوانان کاهش نرخ ازدواج، افزایش سن ازدواج و آمار طلاق به دلیل فراهم‌نبودن شرایط تصمیم‌گیری برای ازدواج و انتخاب همسر است خاطر نشان کرد: جوان باید مسئله ازدواج خود را با کمک والدین مدیریت کند. متأسفانه مراکز مشاوره و همسریابی به دلیل ناکارآمدی سازوکار، ساختار، و عدم نیروی انسانی و امکانات موفق نبوده‌اند و بر اساس فرهنگ و نظر و عقیده جوانان اولین کسی که در امر ازدواج می‌تواند به آن‌ها کمک کند، والدین و خانواده هستند؛ بنابراین باید با قرار دادن این رسالت بر عهده خانواده، دولت نیز کمک کند.
منبع : پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی ( فرهنگ نیوز )
ارسال دیدگاه