کد خبر : 533000

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ زمان : ۷:۲۲

بازتاب متفاوت لغو تحریم ها در رسانه های منطقه:

رسانه عرب: ایران مزد شعار مرگ بر آمریکا را گرفت

رسانه ای منطقه موضوع لغو تحریم ها را به طور گسترده پوشش داده و اغلب مدعی هستند که لغو تحریم ها موجب می شود ایران با دست بازتر در منطقه نقش آفرینی کند.

همزمان با اعلام توافق هسته ای تا امروز که تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان لغو شد، همصدا با مقامات دیپلماتیک کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی، مراکز فکری و رسانه ای این کشورها ماههای پرکاری را در ارتباط با پیامدهای توافق هسته ای و لغو تحریم ها پشت سر گذاشتند.

در حالی که سعود الفیصل، وزیرخارجه پیشین عربستان پیش از اعلام توافق هسته ای، آخرین تلاشش را با سفر غیرمنتظره به محل مذاکرات انجام داد تا مانع از شکل گیری توافق شود، تحلیلگران عرب منطقه نیز شبانه روز مطالب مختلفی را منتشر کردند تا ضمن مخالفت با توافق هسته ای با کشورمان، مدعی این شوند که لغو تحریم ها به معنای موافقت با نقش آفرینی ایران در منطقه و تائید این نقش توسط غرب و آمریکا خواهد بود.

وب سایت خبری-تحلیلی «کلمتی» در گزارشی در خصوص پیامدهای لغو تحریم ها، تاثیرات این اقدام را به چند دسته اقتصاد و انرژی، تسلیحات، نفوذ ایران در عراق و در بین حزب الله لبنان و پرونده سوریه تقسیم می کند.

در این گزارش آمده است که آزادسازی اموال و دارایی های توقیف شده ی ایران همچنین لغو تحریم های مرتبط با فروش نفت و گاز بی شک موجب خواهد شد ایران برنامه خود برای افزایش صادرات از روزانه ۸۰۰هزار بشکه به روزانه چهار میلیون بشکه نفت را به جد پیگیری کرده و در زمینه گاز طبیعی نیز این کشور قراردادهای صادرات جدیدی را منعقد کند کما آنکه آزادی سرمایه گذاری خارجی در ایران می تواند موجب رونق اقتصادی و به جریان افتادن اقتصاد شود.

در ادامه این گزارش در خصوص پیامدهای تسلیحاتی-نظامی لغو تحریم ها ادعا شده که اگرچه فروش سیستم های پیشرفته موشکی طبق قطعنامه شورای امنیت ممنوع اعلام شده اما ایران جدای از تمرکز بر مدرن سازی موشک های بالستیک، با توجه به مسکوت گذاشتن صادرات تسلیحات از ایران به دیگر کشورها در قطعنامه ی اخیر، لغو تحریم ها موجب می شود ایران به راحتی اقدام به فروش سیستم های تسلیحاتی سبک کند و از درآمدهای آن برای بالا بردن توان نظامی خود بهره ببرد.

گزارش مذکور تاثیر لغو تحریم ها بر عرصه سیاسی عراق و بحران سوریه و توان حزب الله را نیز برشمرده و می افزاید که افزایش توان جمهوری اسلامی ایران، بهبود موقعیت شیعیان در انتخابات آینده عراق و تحکیم مواضع مقاومت در سوریه و لبنان را به همراه خواهد داشت.

بکارگیری گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه منتفی می شود

دکتر نبیل العتوم، در مقاله ای برای مرکز مطالعات الروابط، از نقطه نظر خود به بررسی پیامدهای این رویداد پرداخته و می نویسد: جمهوری اسلامی ایران به محض لغو تحریم ها، بدنبال استفاده از مزایا سیاسی، اقتصادی و نظامی این فرصت خواهد بود.

این تحلیلگر عرب، حوزه­ های نظامی و سیاسی را حوزه­ هایی می­ داند که ایران با تمرکز بر آنها منافع کشورهای عربی را در معرض تهدید قرار خواهد داد.

 رسانه عرب: ایران مزد شعار مرگ بر آمریکا را گرفت

 نویسنده از موضوع تحویل سامانه موشکی پیشرفته اس-۳۰۰  از روسیه و رونمایی از موشک های جدید توسط ایران به عنوان شاهدی برای این ادعای خود یاد می کند.

به اعتقاد او، سامانه موشکی مذکور موجب پیشرفته تر شدن قدرت دفاع هوایی ایران شده و بکارگیری گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه منتفی می­ کند. این جمله نویسنده حکایت از این دارد که متفکران و سیاستمداران عرب تا آخرین لحظات امیدوار هستند گزینه نظامی علیه کشورمان به اجرا گذاشته شود.

 العتوم، می افزاید: افزایش تعاملات نظامی تهران و مسکو بعد از لغو تحریم ها، از آن جهت موجب نگرانی است که اولا ایران درحال آزمودن میزان واکنش غرب به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و تهران می خواهد ببیند که تحرکات و فعالیت­های نظامی –تسلیحاتی­اش مورد اعتراض قرار می­ گیرد یا خیر؟ و این اقدام را محکی برای واکنش یا عدم واکنش غرب و آمریکا به فعالیت­های نظامی خود می داند.

نویسنده در توضیح دلیل دومش می نویسد: کاخ سفید بارها در پاسخ به منتقدان توافق، به محدودیت­های درنظر گرفته شده در قطعنامه مذکور علیه برنامه موشکی ایران به عنوان دستاورد یاد کرده و بر سر محدودیت­های ادعاشده مانورهای تبلیغاتی و جنجالی را برگزار کرده است، حال باید دید چرا و چگونه است که آمریکا و غرب با وجود اینکه ایران در دوره بعد از تحریم به فعالیت های نظامی-موشکی خود ادامه خواهد داد هیچ واکنشی در این خصوص از خود نشان نمی دهند.

این تحلیلگر عرب خاطر نشان ساخت: به نظر می­رسد غرب با سکوت در قبال فعالیت­های نظامی اخیر ایران بدنبال به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در منطقه است.

 اعراب به لغو تحریم ها معترض هستند

وی در خصوص مزایای سیاسی لغو تحریم ها توضیح می­دهد: ایران در نگاه غرب، صاحب موقعیت استراتژیک بوده و از سرگیری سفر هیات­های دیپلماتیک به تهران همگی دال بر میل طرفهای غربی برای تحکیم روابط اقتصادی، سیاسی با ایران هستند.

دکتر نبیل العتوم مدعی می شود: اعراب به لغو تحریم ها معترض هستند از آن جهت که این سیاست در تعارض با شعارها و تعهدات آمریکا و غرب  در قبال حفظ صلح و امنیت جهان و منطقه است و دوما، ایران از لابه لای تمام برنامه ­ها و شعارهای خود هدفی جز مخفی نگه داشتن جنبه ­های نظامی فعالیت­ های هسته ­ای خود ندارد.

او در پایان متذکر می­ شود که سیل روابط دیپلماتیک با تهران، با نادیده گرفتن نقش ایران در منطقه و نگرانی های اعراب از این بابت در جریان است و ایران به سرعت به سمت اهداف خود در حرکت بوده و اهداف این کشور، منافع اعراب را به خظر می اندازد. لذا از کشورهای عربی می خواهد به مقابله با ایران برخیزند.

ایرانی ها دستمزد شعار ۳۷ ساله مرگ بر آمریکا را گرفتند

خبرگزاری ارم در گزارش با عنوان «ایرانی ها دستمزد شعار ۳۷ ساله مرگ بر آمریکا را گرفتند» نوشت: لغو تحریم ها علیه ایران به خوراکی چرب برای رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی بخصوص در عربستان سعودی تبدیل شد.

این گزارش می افزاید: کاربران شبکه های اجتماعی در عربستان سعودی، لغو تحریم ها را پشت کردن آمریکا به حکومت های خود تعبیر کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: امروز دولتمردان عرب منطقه چوب اعتماد خود به آمریکا را خوردند و ایرانی های دستمزد خود از شعار مرگ بر آمریکا را نقدا دریافت کردند.

ایمان عبدالحلیم، دیگر تحلیلگر عرب نیز در یاداشتی به ابراز نگرانی های خود در خصوص لغو تحریم ها و توافق هسته ای و ارتباط این موضوع با توان موشکی ایران می پردازد.

وی تاکید می کند: اعراب انتظار داشتند که توافق هسته ­ای، لغو تحریم ها و متعهد کردن ایران به جامعه بین المللی از میزان و سطح برنامه­ های نظامی ایران بکاهد، اما تداوم فعالیت ­های موشکی کاملا در تضاد با این تصور بود.

به اعتقاد نویسنده، تولید انبوه موشک بالستیک و غیر بالستیک، و ورود ایران به باشگاه دارندگان این موشک ها، از جمله تولید انبوه موشک­ های قیام، سفیر فجر، مرصاد، نصر، و شهاب و فاتح مواردی هستند که نگرانی های جدی را برای کشورهای عرب ایجاد می کنند.

او می ­افزاید: دستیابی ایران به موشک­ های مذکور آنهم در شرایط پساتحریم، سوالاتی اساسی در مورد مفاد محرمانه توافق وین در خصوص برنامه نظامی ایران ایجاد می­کنند.

این تحلیلگر عرب، به مراکز فکری منطقه پیشنهاد می­دهد تحقیق و مطالعه در مورد توان موشکی ایران و تاثیرپذیری آن از شرایط بعد از لغو تحریم ها را در مرکز توجه فعالیت فکری و اطلاعاتی خود قرار دهند.

کشورهای ۵+۱ می بایست نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس را در متن توافق با ایران می گنجاندند

منذر خوری، گزارش نویس شبکه الجزیره قطر در مطلبی برای پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، ضمن حمله به باراک اوباما بدلیل لغو تحریم های علیه ایران، او را به بی کفایتی و خالی کردن پشت متحدان سنتی خود در منطقه یعنی کشورهای حوزه خلیج فارس متهم می کند.

نویسنده گزارش مذکور با اشاره به تاثیرات سیاسی-اقتصادی لغو تحریم ها، بر پیامدهای منطقه ای توافق با ایران پرداخته این خواسته را مطرح می کند که کشورهای ۵+۱ می بایست نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس را در متن توافق با ایران می گنجاندند و از این طریق نفوذ ایران را در سوریه، عراق، لبنان و یمن محدود می کردند.

منذر خوری، بر این باور است که لغو تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی ایران موجب تقویت مواضع نیروهای مقاومت در سوریه در جنگ با گروههای معارض خواهد شد.

او از موضوع بازداشت سربازان آمریکایی که وارد آب های سرزمینی کشورمان شده بودند به عنوان شاهدی دال بر ضعف ایالات متحده و شخص اوباما در تعامل با جمهوری اسلامی ایران یاد می کند.

روزنامه فرامنطقه ای الحیات چاپ لندن نیز مقاله ای از جورج سمعان را به موضوع پیامدهای لغو تحریم ها اختصاص داده است. سمعان تاکید می کند که لغو تحریم ها به معنای بازگشت ایران به نظام بین المللی است و این بازگشت با عبور از منطقه صورت خواهد پذیرفت. چه بسا این اقدام موجب تغییر جغرافیای استراتژیک منطقه شود.

farhangnews 173849 502385 1453268258 رسانه عرب: ایران مزد شعار مرگ بر آمریکا را گرفت

نویسنده خاطر نشان می کند که دولت امریکا به خواسته های متحدان عرب در خصوص نقش منطقه ای ایران کمترین اعتنایی نکرد و لغو تحریم ها موجب می شود سیاست صدور انقلاب را با جدیت بیشتر همانند ۳۷ سال گذشتته دنبال کند.

سمعان این سوال را مطرح می کند که اعراب یکبار توانستند با کمک غرب و پشتیبانی از صدام حسین در جنگ اول خلیج فارس در مقابل ایران بایستند اما این بار که موشک های ایران کل خاورمیانه را پوشش می دهند و هیچ مسیر انتقال نفت از تیررس آنها در امان نیست چه کسی می خواهد جلوی ایران را بگیرد.

او با اشاره به صحبت های سردار جعفری در خصوص آموزش نیروها یادآور می شود که ایران در شرایط تحریم  به تمام این فعالیت اقدام کرد و در دوره بعد از تحریم نقش ایران در منطقه خلیج فارس، در پاکستان و افغانستان و در دیگر کشورها افزایش خواهد یافت.

او مدعی است که نگرانی های کشورهای عربی بخصوص عربستان از گشایش در روابط ایران با جهان به آن درجه هست که موجب تنش مستقیم میان دو کشور شود.

ارسال دیدگاه