کد خبر : 532702

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۰۶ زمان : ۴:۰۰

آیا با خطرات تلگرام آشنایی دارید؟

با رشد سریع ابزارهای گفتگو و ارتباط اینترنتی در فضای مجازی، دریچه جدیدی برای ارتباط میان افراد در سطح دنیا به وجود آمد. یکی از این ابزارهای گفتگوی اینترنتی و اشتراک گذاری، پیام رسان تلگرام بود که امکانات خوبی را برای برقراری ارتباط میان افراد در فضای مجازی فراهم کرده است. در این مطلب قصد نداریم […]

تلگرام آیا با خطرات تلگرام آشنایی دارید؟

با رشد سریع ابزارهای گفتگو و ارتباط اینترنتی در فضای مجازی، دریچه جدیدی برای ارتباط میان افراد در سطح دنیا به وجود آمد. یکی از این ابزارهای گفتگوی اینترنتی و اشتراک گذاری، پیام رسان تلگرام بود که امکانات خوبی را برای برقراری ارتباط میان افراد در فضای مجازی فراهم کرده است.

در این مطلب قصد نداریم از مزایای خوب این برنامه بگوییم بلکه درصددیم از مخاطرات آن صحبت کنیم که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. اولین چیزی که باید در مورد این برنامه بدانیم لایه باز بودن آن است، به این معنی که می توان برای آن استیکرهای شخصی ساخت و به برنامه اضافه کرد یا حتی ربات های متعدد ساخت.

باید گفت این دو ویژگی به طور پیش فرض خوب و مفید است اما مشکل از زمانی آغاز شد که برخی از کاربران پا را فراتر نهاده و استفاده های منفی و سوء از این برنامه را شروع کردند، مانند ساخت استیکرهای توهین آمیز و غیراخلاقی، ساخت ربات های غیراخلاقی و … که همین دو نکته موجب آزار بسیاری از کاربران شد که حتی تلگرام را تا مرز فیلتر شدن در کشور پیش برد.

اینکه چرا برخی از کاربران از لایه باز بودن این برنامه سوءاستفاده کردند، بحثی جدا و مفصل است که ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد اما نکته اینجا است که ابزارهای هک تلگرام نیز شیوع پیدا کرد که موجب نگرانی کاربران شده است.

در حالت عادی ابتدا یک کد به همراه شخص ارسال شده که با وارد کردن آن کد، کاربر قادر به استفاده از آن خواهد بود. حال اگر به هر دلیلی این کد در آن لحظه به دست شخص دیگری بیفتد، می تواند وارد برنامه شود. تلگرام قابلیت مفیدی در خود جای داده است که می توان دستگاه هایی که اکانت تلگرام کاربر روی آن در حال اجرا است مشاهده کرد؛ برای این کار:

۱- ابتدا وارد منوی تلگرام شده و سپس گزینه Setting را لمس کنید.

۲- در مرحله بعدی گزینه Privacy and security را یافته و سپس لمس کنید.

۳- اکنون در قسمت Active Sessions می توانید تمامی اطلاعات دستگاه هایی که به حساب شما متصل هستند مشاهده کنید.

۵- برای خارج کردن دستگاه های دیگر کافی است گزینه Terminate All Other Sessions را لمس کنید.

۶- در پنجره باز شده روی OK ضربه بزنید.

برای iOS نیز می توانید این مراحل را طی کنید:

۱- ابتدا به Settings تلگرام مراجعه کنید.

۲- گزینه Chat Settings را لمس کنید.

۳- Terminate All Other Sessions را لمس کنید.

۴- در پنجره باز شده روی OK ضربه بزنید.

اعتبارسنجی دو مرحله ای

اعتبارسنجی دو مرحله ای یا Two-Step Vrerification به شما اجازه می دهد برای حساب تلگرام خود یک رمز عبور تعیین کنید. این رمز عبور در هنگام ورود به حساب در دستگاه های جدید به علاوه کد اعتبارسنجی که برای شما به وسیله پیامک ارسال می شود مورد نیاز خواهد بود.

پیش از فعال سازی اعتبارسنجی دو مرحله ای دقت داشته باشید که اگر این رمز عبور را فراموش کنید دیگر قادر نخواهید بود از دستگاه های جدید وارد حساب خود شوید، بنابراین توصیه می کنیم حتما یک ایمیل (رایانه) بازیابی (recovery e-mail) یا یک راهنمای اشاره به رمز عبور (Password hint) برای مواقعی که رمز عبور یادتان رفته تعیین کنید.

برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

۱- وارد منوی تنظیمات (Setting) تلگرام شوید.

۲- وارد قسمت حریم خصوصی و امنیت (Privacy and security) شوید.

۳- گزینه Two Step Verification را انتخاب کنید.

۴- در این قسمت اگر از قبل این امکان فعال نشده باشد با گزینه Set Additional Password مواجه خواهید شد.

۱- با انتخاب گزینه Set Additional Password در صفحه بعد باید یک رمز عبور برای خود انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از این کار نوشته قبلی توتیف در مورد رمزهای عبور را مطالعه کنید.

۲- در صفحه بعد باید یک عبارت اشاره برای رمز عبور که با دیدن آن رمز عبور یادتان بیاید مشخص کنید. این ویژگی برای زمان هایی کاربرد دارد که شما رمز عبور خود را فراموش کرده اید. باید در انتخاب این عبارت دقت کافی داشته باشید و کلمه یا کلماتی را انتخاب کنید که با دیدن آنها به یاد رمز عبورتان بیفتید. برای مثال اگر رمز عبور خود را عبارت RedFlower انتخاب کرده اید برای راهنمایی از عبارت گل انار استفاده کنید.

۳- در قسمت بعد باید یک آدرس ایمیل یا همان رایانامه برای بازیابی رمز عبور تعیین کنید که می توانید از آن صرف نظر (Skip) کنید. ما این کار را پیشنهاد نمی کنیم. یک آدرس ایمیل معتبر را برای مواقعی که رمز عبور یادتان رفته مشخص کنید تا بتوانید رمز عبور خود را بازیابی کنید. همانطور که در ابتدای متن هم گفته شد، اگر رمز خود را فراموش کنید، دیگر امکان ورود به حساب تان در دستگاه های جدید از هیچ راهی میسر نخواهد بود.

۴- در صفحه Two-Step Verification اگر این ویژگی از قبل فعال شده باشد، گزینه های زیر مشاهده می شوند:

۱- Change Password: برای تعیین یا تغییر رمز عبور.

۲- Turn Password off: برای غیرفعال کردن ویژگی اعتبارسنجی دو مرحله ای

۳- Set Recovery Email: برای تعیین یک رایانه (ایمیل) به عنوان ایمیل بازیابی و پشتیبان.

منبع : هفته‌نامه عصر ارتباطات
ارسال دیدگاه