کد خبر : 529709

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ زمان : ۲:۰۰

چگونه همسر خوبی باشید؟

مریم شهسواری روانشناس اظهار داشت: شباهت ها به طور معمول زن ومرد را به هم نزدیک می‌کند ، اما عامل تداوم بخش زندگی زناشویی ، پذیرش تضادهایی است،که کم و بیش به‌وجود می‌آید . همسران برآنند تا همدیگر را با وجود کاستی‌ها بپذیرند،اما این بدان معنا نیست که شباهت ها و تفاهم‌ها بیشترنشود. اگر همسران […]

مریم شهسواری روانشناس اظهار داشت: شباهت ها به طور معمول زن ومرد را به هم نزدیک می‌کند ، اما عامل تداوم بخش زندگی زناشویی ، پذیرش تضادهایی است،که کم و بیش به‌وجود می‌آید . همسران برآنند تا همدیگر را با وجود کاستی‌ها بپذیرند،اما این بدان معنا نیست که شباهت ها و تفاهم‌ها بیشترنشود. اگر همسران نتوانند اختلاف‌های خود را حل کنند و شباهت را به مثابه‌ی نقاط تفاهم‌ گسترش دهند نمی‌توانند عاشق بمانند.
*اختلاف جزیی بین همسران قابل حل است 
پژوهش‌ها نشان می دهد همسرانی که با یکدیگر اختلافی را تجربه نمی‌کنند، زمینه طلاق یا تبدیل شدن تعارض‌ها به اختلال‌های اضطرابی و افسردگی را دارند. اختلاف می‌تواند نقش سازنده ای در تحکیم روابط همسران داشته باشد. البته اختلاف مدیریت نشده نیز مشکلات بیش‌تری به همراه می‌آورند.
زهرا ۲۳ساله لیسانس مدیریت بازرگانی می‌گوید: اگر بین من و همسرم مشکلی ایجاد شود، حتما فضا را برای یک تا دوساعت ترک می‌کنم و کم‌کم با گفت‌وگوهای عادی و روزمره مسئله را بیان می‌کنم. زن و شوهر می‌توانند با گفت‌وگو درزمان مناسب مشکل به‌وجود آمده را میان خود حل کنند، اما نباید به هیچ عنوان باهم قهر کنند چون قهر باعث سرد شدن رابطه طرفین شود. بهتراست که اختلافات خود را به خانواده ها سوق ندهند و خود آن را حل کنند یا با فرد معتمدی موضوع را در میان بگذارند.
ربابه غفارتبریزی، روانشناس می‌گوید: شناخت زن و شوهر حتماً باید قبل از ازدواج به‌وجود آید و طرفین از علایق و سلایق یکدیگر به خوبی آشنایی داشته باشند. در زندگی مشترک بی‌شک اختلافاتی رخ می‌دهد، اما با گفت‌وگو کردن واستفاده از روش های حل مسئله زوجین می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. زندگی شناختن تفاوت‌ها و سعی در پذیرش و قبول آن است. طرفین در رفع مشکل خود نباید به یکدیگر به چشم متهم نگاه کنند. باید با مشکل به مثابه یک پروژه برخورد کنند و راه‌حل های ممکن را با هم فکری به ‌دست می‌آورند. بهترین راه حل آن است که کمترین عیب و بیشترین سود را به دوطرف برساند. آن ها باید تغییرها و نیازهای یکدیگر را بپذیرند و بعد با گفت‌وگو همدیگر را راضی کنند.
*راه حل کوتاه مدت جوابگو نیست 
بعضی از زوجین راه متفاوتی را برای بر طرف کردن مشکل و اختلاف به ‌کار می‌برند و از شیوه‌هایی را استفاده می‌کنند که ممکن است در سالیان بلند پاسخگو نباشد و خود این راه مشکلاتی را به ‌وجود آورد.
هدی ۳۱ساله لیسانس مترجمی زبان می‌گوید: وقتی با او مشاجره لفظی می‌کنم ، اما او با من بحث نمی‌کند و فقط سرش را تکان می‌دهد ، ولی من به راحتی ابراز ناراحتی می‌کنم، اما او سکوت می‌کند تا من احساسات خود را به‌طور کامل بیان کنم.
*اختلافات میان همسران باعث لجبازی میان می‌شود  
هر رابطه سازنده و فعالی دارای ویژگی‌هایی است، که شامل صمیمیت، تعهد، شورو عشق است. ممکن است دونفر که بین آن‌ها تعارض و اختلاف پیش می‌آید براثر هیجان‌های گذرا مراعات هم را نکنند و از هر وسیله‌ای برای ابراز ناراحتی خود استفاده کنند. بیان نگرش‌ها در این حالت تأثیر زیادی دارد.
*عشق بر اثر تفاهم و توافق حاصل می‌شود 
عشق زمانی در یک رابطه پایدار می‌ماند که زوجین با توجه به تضادهای یکدیگر به تعامل، توافق و تفاهم و همچنین به بیشتر کردن شباهت ها فکر کنند. در این صورت رابطه پایدارتری خواهند داشت. زوجینی که سالیان سال با هم زندگی می‌کنند، اما پس از آن عشق را در زندگی خود دارند برای گذشت کردن از کاستی‌های یکدیگراست.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه