کد خبر : 525157

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ زمان : ۲۲:۱۰

مد و مدگرایی بسیار ارزشمند و زیباست زیرا …

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، تمامی ما آدم‌ها به دنبال جذب زیبایی‌هایی هستیم که خودمان آن را به اقتضای خاطرات، در افکار و نگرش خود به وجود آورده‌ایم. این زیبایی با ذهنیت هر کس تعریف متفاوتی دارد. با این وجود این تعاریف خود از بستر بزرگی می‌جوشند به نام فرهنگ و اجتماع. هر […]

به گزارش مجله اینترنتی تازه‌های جهان ، تمامی ما آدم‌ها به دنبال جذب زیبایی‌هایی هستیم که خودمان آن را به اقتضای خاطرات، در افکار و نگرش خود به وجود آورده‌ایم. این زیبایی با ذهنیت هر کس تعریف متفاوتی دارد. با این وجود این تعاریف خود از بستر بزرگی می‌جوشند به نام فرهنگ و اجتماع. هر چه آدمی دایره ارتباطات خود را وسیع‌تر می‌کند، این بستر، گنجایش و فضای بیشتری را می‌طلبد. از طرفی ما در هر زمان، مکان و فرهنگی که زندگی می‌کنیم، به طور غریزی تأثیرپذیر می‌شویم. تأثیری که ما از محیط، دوست، همسایه و در واقع از موقعیت‌های مکانی و اجتماعی خود می‌گیریم و یا حتی تأثیر غیرقابل انکاری که ما از دیرباز از پدران و مادران خود گرفته‌ایم، شاید با فرهنگ و سنت ما سنخیت داشته باشد. اگرچه امروز به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ای در دنیا، این تأثیرپذیری فراتر از محیط اجتماعی است و ملیت‌ها و فرهنگ‌ها به راحتی از هم تأثیر می‌پذیرند.

به هر جهت نقش تأثیرپذیری، امری است طبیعی و غیرقابل انکار. تأثیرپذیری همان‌قدر باعث رشد ما است که می‌تواند باعث نابودی و یا از دست دادن تمامی ارزش‌هایمان شود؛ اگرچه درستی این ارزش‌ها، خود احتیاج به دیدی آگاهانه دارد.

«مد» یکی از عوامل تأثیرگذار در انسان به شمار می‌رود. آنچه مد با خود می‌آورد، تنها زیبایی نیست؛ بلکه نگرش و سلیقه ما را هم متأثر می‌کند. وقتی ما الگوی نوینی را پذیرا می‌شویم و از آن استفاده می‌کنیم، در واقع آن را تأیید کرده‌ایم. زمانی که ما پذیرای هر مد و یا سلیقه‌ای هستیم، در واقع ارزش‌ها و باورهایمان را به ارزانی می‌فروشیم. مگر نه این است که تمامی مدها و سلایق، ۱ شکل نیستند و از ۱ بستر نمی‌جوشند، پس ما چگونه می‌توانیم این همه متفاوت باشیم؟

ماهیت مد نه تنها بد نیست، بلکه در جای خود به عنوان امری بدیع و نوآور ارزشمند و زیبا نیز هست. مهم آن است که ما پیرو چه تفکر در نوآوری مد و هر آنچه شکل می‌گیرد، هستیم؟

مد باید در خدمت نگرش ما باشد و این امر زمانی تحقق می‌یابد که در پذیرش و قبول مد و آنچه در انظار عموم قرار می‌گیرد، تأمل و آن را با توجه به نگرش اخلاقی و اجتماعی فرهنگ مان گزینش کنیم. آنچه که در ماهیت مدیر می‌گنجد، علاوه بر خاستگاه وجودی و طبیعی‌اش، مسئله سرمایه‌گذاری از طریق ایده‌ای نو است. مگر نه این است که ما با ارائه کالا و هر چیزی از طریق فکر و خلاقیت، مقوله سرمایه‌گذاری را پیش می‌کشیم؛ پس آیا ساده‌لوحانه نیست که فکر کنیم تمامی این مدها صرفاً از دیدگاه زیبایی جلوه گر باشند؟

انسان‌ها همیشه در پی به خدمت گرفتن نیروها و افکار جدید بوده‌اند؛ افکار و سلایق که جوابگوی رشد اجتماعی و فرهنگی آنها باشد و در این میان مد با این تنوع و سلایق جدید می‌تواند رشدی در جهت اقتصادی، اجتماعی، معنوی و یا حتی روحی انسان‌ها داشته باشد. استفاده از ابزار و یا هر چیز جدید، در زندگی می‌تواند بسیار دلنشین باشد همچنان که تکرار آنها برایمان جالب و شیرین نیست و این به معنای طرد سنت‌ها و از دست دادن تمامی ارزش‌های پیشینیان ما نیست؛ بلکه به معنای ارج‌نهادن به آنهاست. این سنت‌ها به دلیل پیوند راستین و عمیق خود در ما جاودان گشته‌اند، ولی باید پذیرفت همان‌گونه که زمان‌ها تغییر پذیرند، افکار و سلایق ما هم قابل تغییر هستند. اگر غیر از این بود، باعث تعجب و شگفتی می‌شد و این گونه است که اغلب مدها سیر چرخشی دارند و به گذشته برمی‌گردند.

ارسال دیدگاه