کد خبر : 532934

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۸ زمان : ۲۰:۲۸

لیونل مسی بهتر است یا مارادونا؟

لیونل مسی سال ۲۰۱۵ را هم با کلی جام پشت سر گذاشت و حالا به زودی وارد سال ۲۰۱۶ می شود.

چیا فوادی: لیونل مسی سال ۲۰۱۵ را هم با کلی جام پشت سر گذاشت و حالا به زودی وارد سال ۲۰۱۶ می شود. شانسش برای بردن توپ طلا بسیار است و البته هفته گذشته این لیونل مسی بود که در فینال جام باشگاه های جهان و با یپروزی سه بر صفر بارسلونا مقابل ریورپلاته آرژانتین، جام قهرمانی را بالای سر برد. البته قهرمانی بارسلونا در جام جهانی باشگاه ها، بیست و ششمین جام معتبری بود که فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا آن را به ویترین افتخارات عریض و طویلش اضافه کرد تا پرافتخارترین آرژانتینی تاریخ فوتبال شود. اول می خواهیم از این حیث او را با مارادونا مقایسه کنیم. خب اول لیونل مسی را بخوانید:

744522 739 لیونل مسی بهتر است یا مارادونا؟

مارادونا

دیه گو آرماندو مارادونا هم که معرف حضور هست. گل دوم تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶، گل قرن شد و البته در نظرسنجی که سال ۲۰۰۲ توسط سایت فیفا انجام شد، مارادونا به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم انتخاب شد. اما افتخارات مارادونا به مراتب از لیونل مسی کمتر است. تنها ویژگی ای که مارادونا دارد، این است که او جام جهانی را همراه با تیم ملی آرژانتین بالای سر برده است. مارادونا با تیم بوکا جونیورز در سال ۱۹۸۱ قهرمان لیگ آرژانتین شده است. البته او در باشگاه بارسلونا هم بازی کرده و در سال ۱۹۸۳ در لالیگا، کوپا دی ری و سوپر جام قهرمان شده است.

زمانی که او به تیم ناپولی اسپانیا پیوست، فوتبال باشگاهی اسپانیا، مثل الان مورد توجه نبود. مارادونا در این تیم دو بار همراه در فصل های ۱۹۸۶- ۱۹۸۷ و ۱۹۸- ۱۹۹۰ قهرمان سری آ شده بود. البته مارادونا همراه با ناپولی در جام باشگاه های ایتالیا در فصل ۱۹۸۶- ۱۹۸۷ قهرمان شده و در لیگ اروپا که حالا به نام یورو لیگ تغییر نام داده، در سال ۱۹۸۹ قهرمان شده است. مارادونا با ناپولی در سوپر جام ۱۹۹۰ ایتالیا هم قهرمان شده است. البته دیه گو مارادونا همراه با تیم ملی زیر ۲۰ سال آرژانتین یا همان تیم جوانان در سال ۱۹۷۹ قهرمان شده و در جام جهانی ۱۹۸۶ قهرمان جام جهانی شده که این جام آخری را مسی در کارنامه ندارد و از این بابت کلی ناراحت است.

744523 568 لیونل مسی بهتر است یا مارادونا؟

مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۰ در فینال همراه با آرژانتین حضور داشت و مغلوب آلمان شد تا از لمس جام جهانی برای بار دوم محروم شود و این در حالی است که لیونل مسی هم در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل آلمان و اتفاقا با همان نتیجه یک بر صفر مغلوب شد تا آرژانتین دستش به جام جهانی نرسد.

در هر حال مسی ۲۶ جام را بالای سر برده و مارادونا هم ۱۱ جام. البته برخی هم هستند که می گویند مسی و مارادونا را نمی شود با هم مقایسه کرد. باید با این دسته نشست و بحث کرد. بحثی که مطمئنا طولانی خواهد بود و البته بی نتیجه! حتما می پرسید چرا بی نتیجه؟ جوابش این است که هیچ کدام از طرفین راضی نمی شوند که مسی از مارادونا بهتر است یا مارادونا از مسی!

مسی

اما مسی ۲۵ جام از این مجموعه ۲۶ تایی را با باشگاه بارسلونا به دست آورده و یک جام ملی با تیم المپیک آرژانتین هم در کارنامه اش دارد؛ قهرمانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن. او حالا مقتدرانه، پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ کشورش محسوب می شود. هر چند در کارنامه پر از جام مسی، کمبود جام های ملی به چشم می آیند و شاید این تنها نقطه ضعفش نسبت به فهرست افتخارات دیه گو مارادونا باشد؛ فوق ستاره ای که قهرمانی در جام جهانی ۱۹۷۸ را تجربه کرده، اما مهم ترین جام فوتبال هنوز در فهرست افتخارات مسی دیده نمی شود.

با همه این ها هفت قهرمانی در لالیگا، سه قهرمانی در کوپا دی ری، شش قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و سه قهرمانی در جام باشگاه های جهان، فهرست پر و پیمانی است که بعید است هیچ فوتبالیستی به آن برسد و البته خود مارادونا هم مطمئنا حسرت این افتخارها را خواهد خورد.

744524 676 لیونل مسی بهتر است یا مارادونا؟

حال این که مسی در ۲۷ فینالی که در تورنمنت های مختلف با پیراهن بارسلونا تجربه کرده، ۲۳ گل برای این تیم زده؛ یک آمار باورنکردنی دیگر از فوق ستاره آرژانتین. او با گل زنی در بازی امروز، یک رکورد دیگر هم ثبت کرد و تبدیل به اولین بازیکن تاریخ شد که توانسته در یک سال، در هفت تورنمنت مختلف برای تیمش گل بزند. او لیونل مسی است؛ بهترین فوتبالیست دنیا. به قول کی روش لیونل مسی از کره دیگری آمده و زمینی نیست. ما حالا داریم از بازی های مسی لذت می بریم، اما این را هم فراموش نکنید که عمر و سن لیونل مسی دارد می گذرد. او حالا دو بچه دارد تا نشان دهد که اهل زن و زندگی و خانواده هم هست.

واقعا افتخارات مسی فراتر از این حرف هاست. مسی قلب مهربانی هم دارد. مسی در سال ۲۰۰۷ بنیاد لئو مسی را تاسیس کرد. این بنیاد یک موسسه خیریه است که وظیفه حمایت از امور درمانی و تحصیلی کودکان آسیب پذیر را بر عهده دارد. با توجه به سختی های درمانی- پزشکی که لیونل مسی در دوران کودکی با آن ها دست و پنجه نرم می کرد، بنیاد لئو مسی پیشنهاد حمایت از درمان کودکانی را که در اسپانیا نیازمند درمان تشخیص داده شده اند، مطرح کرد و حمایت مالی برای هزینه های انتقال، بیمارستان و بهبودی را بر عهده گرفت. بنیاد مسی توسط سرمایه شخصی خود او با کمک شرکت هربالیف تامین می شود.

مسی در ۱۱ مارسی ۲۰۱۰ به عنوان سفیر صلح یونیسف انتخاب شد. فعالیت های مسی به عنوان سفیر صلح یونیسف شامل حمایت از حقوق کودکان می شود. مسی در این زمینه توسط بارسلونا که خود همکاری زیادی با یونیسف دارد، حمایت می شود. مسی در مارس ۲۰۱۳، ۶۰۰ هزار یورو برای بازسازی یک بیمارستان کودکان در زادگاهش روزاریو در آرژانتین اهدا کرد. این پول برای بازسازی واحد تومورشناسی و غده شناسی در بیمارستان کودکان همان منطقه به کار رفت و همچنین به عنوان هزینه سفر پزشکان به بارسلونا جهت درمان بیماران هزینه شد.

ارسال دیدگاه