کد خبر : 1502

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۳ زمان : ۴:۰۸

راهنمای کامل استخاره با قرآن کریم

« …وَ عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » «…چه بسا چیزی را دوست ندارید و آن به سود شما است و چه بسا چیزی را دوست دارید و آن به ضرر شما است و خداوند می‌داند […]

« …وَ عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ »

«…چه بسا چیزی را دوست ندارید و آن به سود شما است و چه بسا چیزی را دوست دارید و آن به ضرر شما است و خداوند می‌داند درحالی‌که شما نمی‌دانید.»

(سوره‌ی مبارکه‌ی بقره / آیه‌ی ۲۱۶ )

.

انسان همواره باید مدیریت زندگی خود را به خداوند متعال بسپارد. چرا که تنها اوست یکتای مطلق جهان؛ و می‌داند که چه چیز به صلاح بنده‌اش است و این ما انسان‌ها هستیم که در نقص به سر می‌بریم و از حکمت‌های متعدد و بی‌شمار قضایای زندگی دنیا بی‌اطلاع هستیم.

اگر انسان در امور مختلف زندگی، تلاش خود را انجام دهد، در عین این حال پافشاری بیش از اندازه به خواسته‌های خود را نداشته باشد و توکل به خدا نماید، قطعاً آن‌چه که به صلاح او باشد، از سوی خدای تعالی برای او تصمیم‌گیری و رقم خواهدخورد. و چه چیز بالاتر از این که خداوند تصمیم‌گیرنده‌ی امورات زندگی ما باشد؟

ولی گاه در زندگی بر سر مسائل بسیار مهم انسان سر دوراهی و شک قرار می‌گیرد. مثل ازدواج، مثل معاملات خیلی بزرگ، مثل انتخاب رشته دانشگاهی و نظیر این‌ها. این در شرایطی است که انسان هرچقدر تفکر و تعقل و با افراد خبره مشورت نموده، به نتیجه‌‌ نرسیده است. اینجاست که می‌تواند با خداوند بزرگ مشورت کند تا تحیر و سرگردانی از او برداشته شود. و خداوند رحمان او را راهنمایی می‌کند، که اکنون چه تصمیمی بهترین و معقولانه‌ترین برای او خواهدبود. با این استخاره، انسان شک و تردیدش برطرف شده و با خیال راحت و با اعتقاد و ایمان کامل تصمیم‌گیری می‌کند.

 

اما استخاره به قرآن شرایطی دارد که در ذیل عنوان می‌شود:

۱- ایمان و اعتقاد و توکل کامل به خداوند جل و علا (یعنی انسان از خدا خیر و صلاح خویش را بطلبد و بر ذات پاک او توکل کند و به استخاره تردید نکند و مطمئن باشد که نتیجه خواهدگرفت) و باوضو و ترجیحاً روبه‌قبله بودن

۲- بهتر است خود انسان استخاره بگیرد تا اینکه استخاره را به دیگری بسپارد.

۳- کسی که آیه‌ قرآن را تفسیر می‌کند، باید علم به تفسیر و تأویل قرآن کریم داشته باشد.

۴- از صفحه‌ی نخست تا صفحه‌ی پایان قرآن کریم باید به یک اندازه شانس برای انتخاب‌شدن داشته باشند (معمولاً در استخاره‌های دستی، صفحات میانی قرآن کریم باز می‌شود و صفحات ابتدایی و انتهایی قرآن شانس کمتری برای انتخاب‌شدن دارند)

۵- برای استخاره وقت‌های مخصوصی وجود دارد که باید در وقت مخصوص، استخاره انجام پذیرد. عالم بزرگوار شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از محدث کاشانی و او نیز از مدخل منظوم محقق طوسی ساعاتی را برای استخاره نقل کرده است :

شنبه : از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعد از اذان ظهر تا ساعت ۱۶

یکشنبه : از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعد از ساعت ۱۶ تا مغرب

دوشنبه : از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ و از ساعت ۱۶ تا عشا آخر (وقت خوابیدن)

سه شنبه : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ و بعد از ساعت ۱۶ تا عشای آخر (وقت خوابیدن).

چهارشنبه : از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعد از ساعت ۱۶ تا عشای آخر ( وقت خوابیدن)

پنجشنبه : از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ تا عشا آخر (وقت خوابیدن)

جمعه : از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از زوال تا ساعت ۱۶

۶- قبل از استخاره، صد مرتبه ذکر «استغفر الله ربی و اتوب الیه»، سپس سوره‌ی حمد، آیت‌الکرسی، سور کافرون، توحید، فلق، ناس قرائت شود. بعد از نیت و درخواست از خدا برای راهنمایی و برطرف‌شدن شک، سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستید و استخاره می‌گیرید.

 

به نقل از دفتر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، دو نکته را به هنگام استخاره نباید فراموش کرد:

۱ـ استخاره منحصر به جایى است که مثبت یا منفى بودن کار بر انسان روشن نباشد، و با تفکر و اندیشه، و حتى با مشورت کردن با افراد خبره و صاحب نظر نیز روشن نشود؛ این‌جا، جاى استخاره است و در غیر این صورت استخاره کردن، اشتباه است.

۲ـ از استخاره‌هاى مکرر در یک چیز باید پرهیز کرد (مگر این‌که فاصله قابل توجهى بشود و یا این که شرایط تغییر کند). در استخاره‌هاى مکرر، همان استخاره اول معتبر است و بقیه اعتبارى ندارد.

ارسال دیدگاه