کد خبر : 3271

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ زمان : ۸:۰۳

۴ روش برای بهبود یاد‌گیری

همه‌ی ما می‌دانیم که برای یادگیری، بهتر است از استراتژی‌های مطالعه هوشمند استفاده کنیم. اما چه دانشی ماورا استراتژی‌های مطالعه مؤثر قرار دارد؟ در قسمت پایین، آن دسته از مطالعات علمی که تفاوت بین به خاطر سپردن مطالب برای کوتاه‌مدت و یاد‌گیری برای مدت طولانی را مورد بررسی قرار داده، آورده شده است. ۱٫ هر […]

همه‌ی ما می‌دانیم که برای یادگیری، بهتر است از استراتژی‌های مطالعه هوشمند استفاده کنیم. اما چه دانشی ماورا استراتژی‌های مطالعه مؤثر قرار دارد؟ در قسمت پایین، آن دسته از مطالعات علمی که تفاوت بین به خاطر سپردن مطالب برای کوتاه‌مدت و یاد‌گیری برای مدت طولانی را مورد بررسی قرار داده، آورده شده است.

۱٫ هر روز از خود امتحان بگیرید.

مطالعات نشان می‌دهد که بهترین روش برای به یاد آوردن مطالبی که خوانده‌اید و یا مطالعه کرده‌اید، این است که از خود امتحان بگیرید. چرا؟ بیرون کشیدن اطلاعات از مغز و دوباره آن‌ها را در مغز فرو بردن، مانند نوعی فن بدنساری برای حافظه است. از طریق فرایندی که تمرین بازیابی نام دارد، مطالب تهادینه‌تر خواهند شد و بیشتر در ذهن جای می‌گیرند، زمانی که آن تمرین را انجام می‌دهیم.

۲٫ استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید.

به احتمال زیاد از شنیدن این که گذراندن زمان طولانی با تلفن همراه روی نمره‌هایتان تأثیر می‌گذارد، شگفت‌زده نخواهید شد. اما رابطه‌ی بین تلفن‌ها و نمرات ساده نیست؛ موضوع تنها استفاده عاقلانه یا غیر‌عاقلانه از زمان نیست.
مطالعات نشان می‌دهد که بین استفاده از تلفن همراه، اضطراب و عملکرد دانش‌آموزان، ارتباط وجود دارد. به نظر می‌رسد استفاده طولانی مدت از تلفن، با افزایش احساس نگرانی ارتباط دارد و این موضوع منجر به عملکرد ضعیف‌تر دانش‌آموز می‌شود.
رابطه دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، رابطه بین استفاده طولانی‌مدت از تلفن و کاهش فعالیت بدنی است. به عبارت دیگر، دانش‌آموزانی که زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفن می‌کنند، معمولا فعالیت کمتری دارند که باعث افزایش نگرانی و اضطراب نیز می‌شود.
در واقع، علم نیز نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در تمرینات ایروبیک شرکت می‌کنند، از حافظه بلند‌مدت بهتری بهره می‌برند. محدود نمودن زمانی که صرف تلفن می‌شود و افزایش فعالیت‌های بدنی رویه خوبی است. با کاهش اضطراب در زندگی و رسیدن به بدنی با فیزیک بهتر، مغز خود را برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب آزاد می‌کنید.

۳٫ تلاش برای حفظ کردن مطالب را متوقف کنید.

هر چه در زمان مطالعه فعال‌تر باشید، می‌توانید مطالب بیشتری را به حافظه بسپارید. اگر یک زبان خارجی مطالعه می‌کنید (یا هر موضوع دیگری که نیاز است تا لغت جدید بیاموزید)، با آواز مطالعه کردن مفید خواهد بود.
طبق یک مطالعه، با آواز خواندن کلمات و معنای آن‌ها، از مهارت‌های شنیداری خود استفاده می‌کنید و این کمک می‌کند که با آمادگی بیشتری آن‌ها را به خاطر آورید. این کار، قطعاً ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.
مطالعه دیگری نشان می‌دهد که اگر به جای استفاده از صفحه کلید، در کلاس نکته‌ها را با دست خود بنویسید، برای شما مزیت بیشتری خواهد داشت. نوشتن کلمات با دست، درک شما از مفاهیم را بهبود می‌دهد. در یک مطالعه نشان داده شده که دانش‌آموزانی که برای نوشتن نکته‌ها از کامپیوتر استفاده می‌کنند، می‌توانند مطالب را همانقدر به یاد آورند که افرادی که با دست خود نکته‌ها را می‌نویسند به یاد می‌آورند اما مفاهیم را به اندازه‌ی کسانی که از کاغذ و خود‌کار استفاده می‌کنند، نمی‌توانند درک کنند.

۴٫ از استراتژی خواب استفاده کنید.

عقیده رایج این است که دانش‌آموزان برای این که در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند، باید به اندازه کافی بخوابند. اما یافته‌های شگفت‌انگیزی در مورد چگونگی و زمانی که می‌خوابیم وجود دارد، چون این موضوع روی توانایی ما در یادگیری تأثیر می‌گذارد. لزوما این یافته‌ها تنها در مورد میزان خوابی که دارید، نیست. بلکه الگو‌های زمانی که برای خواب دارید نیز مورد بحث است.
یافته‌های زیر در مورد خواب و مطالعه را ملاحظه نمایید:
تعیین زمان ثابتی برای رفتن به رختخواب مهم است، با وجود این، دانش‌آموزانی که دیر‌تر به رختخواب می‌روند، نمرات کمتری نسبت به آن‌هایی که زود می‌خوابند، دارند.
اگر فوراً بعد از مطالعه بخوابید، زمانی که در خواب هستید، مطالب را به طور کامل یاد می‌گیرید و آن‌ها را به حافظه بلند‌مدتتان خواهید سپرد. خوابیدن یادگیری را تقویت می‌کند.
اگر مستقیماً بعد از درس خواندن به رختخواب بروید، مطالب از حافظه کوتاه‌مدت شما به حافظه بلند‌مدتتان انتقال می‌یابند. با وجود این، اگر بین زمان مطالعه و زمان خواب، به خواندن پست‌های فیس‌بوک یا هر مطلب لذت‌بخش دیگری بپردازید، مغز خود را با مطالب بی‌فایده پر کرده‌اید و پتانسیل یاد‌گیری در خواب را متوقف ساخته‌اید.
راه‌حلش این است که مطالعه کنید و سپس مستقیماً به رختخواب بروید.

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون

ارسال دیدگاه