کد خبر : 4604

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ زمان : ۷:۳۰

روش صحیح درس خواندن

دانش آموزان باید مطمئن باشند که درس خواندن کار مشکلی نیست. کاری نیست که از عهده آن بر نیایند. فقط باید راه آن را درست بدانند. به جز عده معدودی که استعداد و حافظه خیلی عالی دارند، و این نقطه قوت آنها را در تحصیل از بقیه متمایز می‌کند، عمدتاً همه با زحمت و تلاش […]

دانش آموزان باید مطمئن باشند که درس خواندن کار مشکلی نیست. کاری نیست که از عهده آن بر نیایند. فقط باید راه آن را درست بدانند. به جز عده معدودی که استعداد و حافظه خیلی عالی دارند، و این نقطه قوت آنها را در تحصیل از بقیه متمایز می‌کند، عمدتاً همه با زحمت و تلاش و جلوگیری از اتلاف وقت می‌توانند به موفقیت نائل شوند.

سر کلاس دانش آموز باید فکرش متمرکز باشد. باید یاد بگیرد چگونه موضوعی که ذهنش را به خود مشغول کرده به طور موقت کنار بگذارد. با تمام قوا و تمام حواس متمرکز در تدریس معلم باشد و اگر نکته ای برای او مبهم بود، نباید به هیچ وجه آرام و قرار داشته باشد تا آن نکته برای او حل شود.

اگر شد با پرسش در کلاس اگر امکان نداشت خارج از کلاس اگر نشد سؤال از دانش آموزان قوی‌تر. اگر باز هم رفع نشد جلسه بعدی از خود معلم. ابهام باید به سرعت رفع شود. اینها باید برای دانش آموز جزو حساسیتهای مهم باشد تا موفقیت او رقم بخورد. اگر برای دانش آموز مهم باشد از یک نکته هم نمی‌گذرد و همه مانع‌ها خودبه‌خود حل می‌شود.

دانش آموزی که خانواده و مدرسه‌اش حرص می‌خورند که چرا درس نمی‌خواند علتش این است که برای خود او مهم نیست. اگر مهم باشد دیگر نیاز به فشار اطرافیان نخواهدبود.

نکته بعد آن است که پس از پیش مطالعه، تمرکز در کلاس و رفع ابهام ها، زمان انجام تمرین‌ها، مسأله ها و یا مطالعه درس نباید با کلاس درس فاصله داشته باشد. وقتی درس را سه‌شنبه معلم می‌گوید و تکلیف می‌دهد، باید همان شب انجام شود نه جمعه. تا جمعه، اصل درس فراموش شده است. در این شرایط کیفیت تکلیف افت پیدا می‌کند. از طرفی انجام تکلیف در همان شب تدریس معلم، به فهم مطالب تدریس شده تا حد زیادی کمک می‌کند.

مهم‌ترین کار پس از کلاس یادگیری نکته های مهمی است که دانش آموز در کتاب علامت گذاری کرده یا در دفتر نوشته است. در بخش حفظ مطلب دو نکته مهم است. اول تکرار به میزان کافی! گاهی می‌پرسی از دانش‌آموز چرا این مطلب را یاد نگرفتی؟ می‌گوید: یک مرتبه خوانده ام. در حالی که یکبار مطالعه حداقل انجام کار است. اگر پنج مرتبه خواندید و باز هم یاد نگرفتید باید به یادگیری ذهنی خودتان شک کنید.

نکته دوم ایجاد ارتباط منطقی میان محفوظات است. طوطی‌وار حفظ کردن ارزش ندارد. هر نکته یا جمله ای را که مشکل به حافظه سپرده می‌شود، می‌توان با قرینه ای درست و منطقی به ذهن سپرد. فقط کمی صرف وقت می‌خواهد.

درباره درس ریاضی آنچه پس از کلاس مهم است انجام تمرین و حل مسأله به میزان زیاد است. مسائل کتاب تمام شد. مسائلی که معلم داده است، آنها تمام شد. مسائل دیگری از منابع مختلف کمک‌درسی، هرچه تعداد تمرینهایی که فکر می‌کنید و حل می‌کنید بیشتر شود، مطلب عمیق‌تر در ذهن می‌ماند. حتی فرمول‌های ریاضی را نباید به حافظه سپرد. بلکه باید آن اندازه در حل تمرینها از آنها استفاده کرد که در اثر تکرار در ذهن باقی بماند. تفاوت درسهایی مثل زبان یا عربی یا درس ریاضی در این است که در درسهایی مثل زبان، تعداد نکته هایی که باید به ذهن سپرد، خیلی زیاد است. فقط لغت‌های زبان در طول تحصیل تا پایان پیش‌دانشگاهی چندین هزار است. اما در ریاضی برعکس است. برای مثال، درس دیفرانسیل سال چهارم، تمام کتاب فقط شامل سی چهل موضوع و مطلب مستقل است که باید فرا گرفته شود. تعداد عنوان‌هایی که باید به خاطر سپرده شود، کم است. اما چون این‌ها مفهومی هستند و عین آنها پرسیده نمی‌شود، با هرکدم از این سی چهل نکته می‌توان تعداد بی‌شماری مسأله طراحی کرد. پس راه حل یادگیری ریاضی، حل تمرین به میزان زیاد است. میزان زیاد یعنی خیلی بیشتر از تمرینهای کتاب.

ارسال دیدگاه