کد خبر : 380949

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ زمان : ۷:۲۱

دلایل ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه (س)

در پاسخ کارشناسان این مرکز ، آمده است: «با مراجعه به منابع معتبر اسلامی درمی‏‌یابیم خدیجه(س) بود که در آغاز به پیامبر(ص) علاقه‏‌مند شد و با فرستادن واسطه به آن حضرت پیشنهاد ازدواج داد.(۱) حتّی حاضر به تقبل مهریه در مال خود گشت. ابن حجر ضمن تصریح به پیشنهاد حضرت خدیجه به پیامبر(ص) برای ازدواج، […]

در پاسخ کارشناسان این مرکز ، آمده است: «با مراجعه به منابع معتبر اسلامی درمی‏‌یابیم خدیجه(س) بود که در آغاز به پیامبر(ص) علاقه‏‌مند شد و با فرستادن واسطه به آن حضرت پیشنهاد ازدواج داد.(۱) حتّی حاضر به تقبل مهریه در مال خود گشت.

ابن حجر ضمن تصریح به پیشنهاد حضرت خدیجه به پیامبر(ص) برای ازدواج، علت رغبت حضرت خدیجه به این ازدواج را اینگونه بیان می‌کند که: هنگامی که از «میسره» سرگذشت سفر جوان قریش را می‏‌پرسد، او کرامت‏‌هایی را که در طول سفر از حضرت دیده و آن‏چه را از راهب شام شنیده بود، برای او نقل می‏‌کند، خدیجه با شنیدن این سخنان، به ازدواج با محمد بن عبدالله رغبت پیدا کرده و برای ابراز این علاقه و پیشنهاد ازدواج، نفیسه خواهر یعلی بن امیه را نزد پیامبر(ص) می‌فرستد.(۲)

او همیشه آماده بود که حتی کوچک‏ترین تمایلات حضرت را – که به زبان هم نمی‏‌آورد – به انجام رساند؛ چنان که وقتی دید حضرت به زید بن حارثه – که در آن هنگام به عنوان برده نزد خدیجه به سر می‏‌برد – علاقه دارد، او را به حضرت رسول بخشید.(۳)

بنابراین ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه به هیچ وجه به خاطر ثروت حضرت خدیجه نبوده است، چرا که این ازدواج به پیشنهاد حضرت خدیجه بوده است و در واقع به جهت کمالات انسانی و اخلاقی بود که در دو طرف وجود داشت که این معنی را می‌توان از تعریف‌ها و تمجیدهای پیامبر(ص) نسبت به خدیجه استفاده کرد.

علاوه بر این ثروتمند بودن زن باعث نمی‌شود که ازدواج با او شایسته نباشد زیرا اوّلاً؛ ثروت در صورتی که از طریق مشروع به دست آمده باشد و در راه مشروع هم صرف شود مذموم نیست. ثانیاً؛ پیامبر اسلام(ص) که با خدیجه ازدواج کرد از ثروت وی به طور کامل به نفع مستضعفان و بینوایان و در راه پیشرفت اسلام بهره‌گیری نمود.

بنابراین ازدواج با خدیجه گذشته از اینکه ازدواج با همسری شایسته بود موجبات پیشرفت اسلام را نیز فراهم آورد.

در ضمن ازدواج این دو بزرگوار براساس مشیّت پروردگار بوده‌، چنانچه مفسّرین در تفسیر آیه شریفه «وَ وَجَدَک‌َ عائلاً فَأَغنی‌َ»(۴) گفته‌اند خداوند می‌خواست به واسطه ثروت حضرت خدیجه‌(س) پیامبر اسلام‌(ص) را یاری نماید و ثروت آن حضرت‌ پشتوانه مادی برای تبلیغ اسلام قرار گیرد و حضرت ثروت خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار داد تا در راه دین اسلام خرج شود.(۵)

پی‌ نوشت‌ها:

۱٫ اسدالغابه، عزالدین بن الأثیر أبو الحسن علی بن محمد الجزری(م ۶۳۰)، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹/۱۹۸۹٫ ج‏۱، ص۲۳٫ الإصابه، ابن حجر العسقلانی (م ۸۵۲)، تحقیق عادل احمد عبد الموجود و علی محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، ط الأولی، ۱۴۱۵/۱۹۹۵٫ ج‏۸، ص ۹۹؛ إمتاع‏الأسماع، تقی الدین أحمد بن علی المقریزی (م ۸۴۵)، تحقیق محمد عبد الحمید النمیسی، بیروت، دار الکتب العلمیه، ط الأولی، ۱۴۲۰/۱۹۹۹٫ج‏۱، ص ۱۷؛ البدایه و النهایه، أبوالفداء اسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقی (م ۷۷۴)، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶٫ ج‏۲، ص ۲۹۴٫ و …

۲٫ الاصابه، ج ۸، ص ۱۰۱٫

۳ . همان، ج ۸، ص ۱۰۲٫

۴٫ سوره ضحی، آیه ۸٫

۵٫ علامه طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، ج۲۰، ص۵۲۴؛ الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج ۱، ص ۱۱۹، چاپ جامعه مدرسین قم، سه مجلدی.

منبع : دانا

ارسال دیدگاه