کد خبر : 5725

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۶ زمان : ۶:۴۸

تصمیم به جدایی ( سؤال و جواب مشاوره )

زهرا . ج از شیراز سؤال : زنی ۲۰ ساله ام که ۵ سال قبل با وجود نارضایتی ام با پسرعمه ام نامزد شدم و ۳ سال پیش با او ازدواج کردم. من از روز اول با این ازدواج مخالف بودم و هیچوقت نتوانستم در کنار همسرم احساس خوشبختی کنم. بعد از یکسال شوهرم معتاد […]

زهرا . ج از شیراز

سؤال :

زنی ۲۰ ساله ام که ۵ سال قبل با وجود نارضایتی ام با پسرعمه ام نامزد شدم و ۳ سال پیش با او ازدواج کردم. من از روز اول با این ازدواج مخالف بودم و هیچوقت نتوانستم در کنار همسرم احساس خوشبختی کنم. بعد از یکسال شوهرم معتاد شد و من پس از کش و قوس های فراوان، خانه او را ترک کردم و پیش خانواده ام برگشتم. در حال حاضر تصمیم به جدایی گرفتم ولی مشکلات روحی زیادی دارم. طی این ۳ سال از فردی خنده رو ، مهربان، و آرام به شخصی عصبی، زودرنج و غمگین تبدیل شده ام. دائماً در اتاقی تنها هستم و در تنهایی خود سیر می‌کنم. واقعاً نمی‌دانم چیکار باید بکنم، چون از نظر روحی واقعاً شکسته شدم و قدرت انجام هیچ فعالیتی را ندارم. آیا این وضعیت نشانه بیماری خاصی مثل افسردگی است؟ من برای بهبود چه باید بکنم؟

 

پاسخ :

افسردگی در حالت‌های خفیف آن نیاز به دارو ندارد و با تجدید نظر در افکار، رفتار، سرگرمی‌های زندگی روزمره، و به طور کلی خط مشی زندگی خودبه‌خود برطرف می‌شود. با بلاتکلیفی به مدت طولانی پیش خانواده زندگی کردن، وضعیت خوبی نیست و زمینه را برای افسرده شدن بیشتر فراهم می‌کند. لذا بهتر است هرچه زودتر به نفع یکی از دو وضعیت برگشتن به خانه همسر یا جدایی از او تصمیم بگیرید. نوشتن مزایا و معایب هریک از این دو وضعیت به روی کاغذ و سبک و سنگین کردن آن با واقع‌نگری به شما امکان می‌دهد با سرعت و قاطعیت بیشتری اتخاذ تصمیم کنید. در این تصمیم گیری، خود را از مشورت والدین و یا سایر افراد صلاحیت دار فامیل محروم نکنید. زیرا در مسائل مربوط به ازدواج و طلاق، حالتهای عاطفی و هیجانی اکثراً مانع طرح صحیح مشکل و واقع‌نگری می‌شود. اما تا تغییر وضعیت فعلی به منظور جلوگیری از افسرده شدن بیشتر لازم است برای اوقات شبانه روز خود برنامه های رفتاری مناسب تنظیم کنید. توجه داشته باشید که بیکاری مادر تمام عیبها است و در عین حالی که خوی افسرده، بی‌تحرکی را ایجاد می‌کند، اما بی تحرکی نیز به افسردگی بیشتر دامن می‌زند. لذا هر روز صبح زود از رخت خواب بیرون بیایید، حتی وقتی که فکر می‌کنید هیچ برنامه ای برای آن روز ندارید، باز همین کار را بکنید. معمولاً افراد افسرده دوست دارند بعد از بیدارشدن صبح از خواب به رخت خواب بمانند و افکار دور و دراز خود مشغول شوند. شما باید با این حالت مبارزه کنید.

ارسال دیدگاه