کد خبر : 523741

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ زمان : ۱۸:۰۰

برای جلوگیری از چُرت زدن در محیط کار چه باید کرد

سلامت نیوز، ساعت به ۳ بعد از ظهر نزدیک می شود، هم زمان تک تک کارمندان برای لحظه ای هم که شده سرشان را روی میز می گذارند، چشمانش را می بندند یا حتی نشسته می خوابند و چند دقیقه یک بار به خاطر سنگینی سرشان از خواب بلند می شوند. تصور کنید روز خود […]

سلامت نیوز، ساعت به ۳ بعد از ظهر نزدیک می شود، هم زمان تک تک کارمندان برای لحظه ای هم که شده سرشان را روی میز می گذارند، چشمانش را می بندند یا حتی نشسته می خوابند و چند دقیقه یک بار به خاطر سنگینی سرشان از خواب بلند می شوند. تصور کنید روز خود را با یک جلسه خیلی مهم شروع کرده اید، پس از آن باید نامه های دریافتی را پاسخ می دادید و ایمیل های کاری را می خواندید و این قدر کار داشته اید که حتی وقت ناهار خوردن هم پیدا نکرده اید، طبیعی است در چنین شرایطی از حوالی ۳ احساس خستگی و کمبود انرژی شدیدی به شما دست می دهد. شما تلاش می کنید هر طور شده چشمانتان را باز نگه دارید ولی موفق نمی شوید و در نهایت خستگی، عدم تمرکز حواس و فراموش کردن ساده ترین کارها به سراغتان می آید و شما را وادار می کند حتی برای یک لحظه ای کوتاه هم که شده بخوابید. اما این اتفاق رایج و شایع که در اغلب محیط های کاری رخ می دهد، بدون راه چاره نیست و با چند شیوه بسیار ساده می توان از آن جلوگیری کرد.

از شیرینی ها پرهیز کنید

همه ما در طول روز خصوصاً زمانی که یک کار فکری یا فیزیکی سنگین انجام می دهیم به شدت احساس کمبود انرژی می کنیم و برای جبران آن خیلی سریع به شیرینی پناه می بریم. اما احساس رضایتمندی که از خوردن هر خوراکی شیرینی نصیب ما می شود لحظه ای و ناپایدار است، شیرینی ها در نهایت منفعتی جز بدتر شدن حال شما ندارند. قند موجود در این خوراکی های هر چند می تواند برای دقایقی و به سرعت انرژی ما را باز گرداند، ولی به دلیل هورمون انسولین که در بدن ترشح می کنند باعث بیشتر شدن احساس خستگی در ما می شوند. به جای شیرینی شما می توانید از میان وعده هایی مثل آجیل، دانه های سویا، غلات یا مواد دارای کربوهیدرات استفاده کنید.

از ناهار سنگین دوری کنید

یکی از دلایل اصلی که بسیاری از کارمندان بعد از ظهرها دچار کسالت و خمودگی می شوند، این است که بدن ما مشغول هضم وعده ناهاری است که ما خورده ایم. در واقع، مغز ما برای کمک به هضم غذا تا مدتی پس از خوردن هر خوراکی به گونه ای عمل می کند که میزان کمتری خون دریافت کند، پدیده ای که موجب بی حالی و کرختی ما می شود. بنابراین هر چه ما میزان غذای بیشتری بخوریم، مدت زمان بیشتری صرف هضم می شود و در نتیجه زمان بیشتری خسته و کسل باقی می مانیم. پس بهتر است، از یک همبرگر بزرگی یا یک بشقاب بزرگ پاستا چشم پوشی کنیم و در عوض به غذاهای کم حجم تر ولی مقوی مثل ماهی روی بیاوریم.

استراحت کوتاهی به خودتان بدهید

بسیاری از افراد این روزها در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد مشغول به کار هستیم، محیطی هایی که ما را وادار می کنند از ابتدا تا انتها پشت میز کار بنشینیم و حتی وقت نکنیم برای ناهار از روی صندلی بلند شویم. اما نباید فراموش کنید، مدت طولانی پشت کامپیوتر و روی صندلی نشستن به معنای کارایی بیشتر نیست. توصیه می شود، حداقل چند دقیقه از روی صندلی بلند شوید و حرکات ورزشی انجام دهید تا انرژی از دست رفته خود را دوباره بیابید. ییک ورزش کوتاه پس از ناهار علاوه بر افزایش انرژی و قدرت حافظه موجب سلامت جسمانی شما هم می شود.

کافئین بخورید

قهوه و چای دو نوشیدنی لذت بخش هستند که برخی از گمان می کنیم هر چه بیشتر به این نوشیدنی پناه ببریم کمتر دچار بی حالی و خستگی می شویم. تصوری که کاملاً اشتباه است، زیرا مصرف بیش از حد کافئین نه تنها تأثیری در سر زنده شدن ما ندارد بلکه اعتیاد آور هم هست. اما اگر فرد متعادلی باشید و به میزان نیاز بدنتان کافئین مصرف کنید می توانید از فواید بی شمار آن از جمله رفع احساس خستگی بهره مند شوید. قهوه و چای علاوه بر اینکه قدرت فیزیکی را بهبود می بخشند از بیماری های مزمنی چون آلزایمر و دیابت نیز جلوگیری می کنند. البته به شرط آنکه در مصرف آنها زیاده روی نکنیم.

ارسال دیدگاه