کد خبر : 5000

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ زمان : ۷:۱۴

با اختلالات کلامی کودک‌مان چه کنیم؟

اختلال گفتار و زبان شامل گروهی از آسیب‌هایی است که در نتیجه آن فرد دچار نقص در ارتباطات می‌شود. اختلال گفتار به ناتوانایی در تولید صداهای گفتاری، لکنت زبان یا مشکلات مربوط به کیفیت صوت مانند گرفتگی صدا مربوط است و اختلالات زبان به آسیب به توانایی فهم یا استفاده ناکافی از کلمات و مفاهیم […]

اختلال گفتار و زبان شامل گروهی از آسیب‌هایی است که در نتیجه آن فرد دچار نقص در ارتباطات می‌شود. اختلال گفتار به ناتوانایی در تولید صداهای گفتاری، لکنت زبان یا مشکلات مربوط به کیفیت صوت مانند گرفتگی صدا مربوط است و اختلالات زبان به آسیب به توانایی فهم یا استفاده ناکافی از کلمات و مفاهیم چه به صورت کلامی (گفتار) و چه غیرکلامی (نوشتار) ارتباط دارد چراکه به عبارتی زبان پدیده‌ای ذهنی و مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی است که به صورت گفتار و نوشتار یا اشاره تجلی می‌یابد که به‌وسیله آن مقصود خود را به دیگران می‌رسانیم.
پرتو کریمی، کارشناس آسیب‌شناسی گفتار و زبان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» دراین‌باره گفت: «در موارد بسیاری دیده شده که اطلاع نداشتن والدین نسبت به اختلال گفتار و زبان فرزندشان یا جدی نگرفتن آن باعث شده مشکلات اولیه زبان خود را به‌صورت تأخیر در رشد گفتار یا اختلالات تلفظی نشان دهد و باعث بروز مشکلات ثانویه زبانی که خود را در قالب اختلالات خواندن و نوشتن و مشکلات آکادمیک نشان می‌دهد، شود.»
وی در ادامه افزود: «برای مثال والدینی را در نظر بگیرید که کودک پیش‌دبستان آن‌ها دارای خطای تولیدی در صدایی است که به‌طور معمول باید در طول دوران رشد طبیعی‌اش فرا بگیرد، اما والدین بر این اساس که در بین اطرافیان آن‌ها نیز چنین مشکلی وجود داشته و پس از مدتی رفع شده، برای درمان کودک اقدامی انجام نمی‌دهند و پس از مدتی نه‌تنها مشکل کودک رفع نمی‌شود بلکه این مشکل در مدرسه با شدت بیشتری نمایان و کودک در خواندن و نوشتن دچار مشکلاتی می‌شود و کلمات را همان‌طور که خطا تلفظ می‌کند، می‌نویسد.»
کریمی با بیان اینکه از طرف دیگر، تمسخر کودک از سوی اطرافیان و دیگر کودکان، گاهی باعث می‌شود او از صحبت در جمع اجتناب کند، گفت: «این احساس نقص و بی‌کفایتی، اعتمادبه‌نفس کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این درحالی است که خطای تولیدی نیز در کودک تثبیت شده و درمان را مشکل‌تر کرده است. حال اگر والدین کودک به اشتباه نمی‌افتادند و برای درمان کودک زودتر اقدام می‌کردند از تمام این مشکلات ثانویه که به راحتی می‌شد فقط با چند جلسه گفتاردرمانی رفع شود، جلوگیری می‌شد.»
این کارشناس آسیب‌شناسی گفتار و زبان مشکل در ادامه گفت: «مشکل شایع دیگری که امروزه خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلات خواندن و نوشتن بین کودکان مدرسه رو است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در این کودکان عدم کفایت زبان خود را در قالب مشکلات خواندن و نوشتن بروز داده که از نقص در ساختارهای پیچیده‌تر زبان مانند آگاهی واژه شناختی است که بعدها به دلیل نقایص خواندن و مشکلات در درک مطلب، حل مسائل ریاضی، علوم و فارسی دچار مشکل می‌شوند. این کودکان برای بهبود عملکردهای آکادمیکی به مداخله نیاز دارند و تابستان فرصت بسیار مناسبی است تا از این فراغت ۳ ماهه برای جبران کاستی‌ها استفاده شود.»

.

منبع : سلامانه

ارسال دیدگاه