کد خبر : 51635

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ زمان : ۷:۰۰

اصول فراموش شده در دانشگاه فرهنگیان

محمود فرشیدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری طی هفته معلم در جمع فرهنگیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در هفته معلم و در دیدار با فرهنگیان به صورت جامع مسائل آموزش‌وپرورش را مطرح و رهنمودهایی ارائه کردند. وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سخنان رهبری دانشگاه فرهنگیان بود، افزود:‌ قلب آموزش‌وپرورش […]

محمود فرشیدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری طی هفته معلم در جمع فرهنگیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در هفته معلم و در دیدار با فرهنگیان به صورت جامع مسائل آموزش‌وپرورش را مطرح و رهنمودهایی ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سخنان رهبری دانشگاه فرهنگیان بود، افزود:‌ قلب آموزش‌وپرورش در دانشگاه فرهنگیان می‌تپد و نقطه آغاز تحول بنیادین از دانشگاه فرهنگیان است. در حقیقت هر نهاد جویای تحول،‌تلاش می‌کند تا نیروهای جوان و توانمند را بر اساس اهداف جدید و تحولی تربیت و به درون مجموعه منتقل کند که از طریق این نیروها، تحول در سیستم ایجاد می‌شود.

** باید درک عمیقی نسبت به جایگاه دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تحول بنیادین داشته باشیم

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهیدان رجایی و باهنر تربیت معلم را نقطه آغاز دگرگونی در آموزش‌وپرورش می‌دانستند،‌گفت:‌ باور به تربیت معلم و تحول بنیادین را آنگونه که باید شاهد نیستیم و درک عمیقی از تحول بنیادین و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تحول بنیادین وجود ندارد. مسئولان به دنبال این هستند که مشکلات را به صورت روزمره حل کنند براین اساس در تلاش برای جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش هستنداما باید توجه داشت که دانشگاه‌های دیگر نمی‌توانند اقدام به تربیت معلم کنند،‌این دانشگاه‌هاعلوم تخصصی معلمی را آموزش نمی‌دهند.

فرشیدی عنوان کرد: افرادی که  از همان ابتدا در راس دانشگاه فرهنگیان قرار گرفتند،‌ معلم نبودند بنابراین این قشر و جایگاه والای آن را به خوبی نمی‌شناسند درنتیجه اهداف متعالی که در سند تحول،‌منویات رهبری و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده روز به روز کمرنگ و زمینه اجرای آن تضعیف می‌شود. مسئولان فعلی دانشگاه به دنبال راه‌های گریزی هستند تا براساس تبصره‌ها و ماده‌ها اقدام کرده و قواعد را فدای استثنائات کنند.

** اصول کنار گذاشته شده و تمرکز بر عملیاتی کردن استثنائات است

وی بیان کرد: اصل بر این است که هیچ فردی وارد آموزش و پرورش نشود مگر از طریق دانشگاه فرهنگیان و استثناء این است که فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در شرایط اضطرار در آموزش و پرورش جذب شوند اما هم‌اکنون استثنائات را اصل قرار داده‌اند و با این استدلال ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان سال به سال کمتر می‌شود همچنین طی ماه‌های اخیر شاهد بودیم که زمزمه‌هایی درخصوص لغو تعهد خدمت دانشجومعلمان مطرح شد اما اعتراض‌ها مانع از ادامه این روند شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت:‌مقام معظم رهبری در سخنان خود خطاب به مسئولان آموزش و پرورش تاکید کردند که در گزینش استاد و محتوای تدریس شده در دانشگاه فرهنگیان باید دقت کافی کرد. هم‌اکنون در برخی مواقع اعلام می‌شود که اساتید این دانشگاه باید دارای مدارک علمی بالا و دکترا باشند اما اصل بر این است که اساتید دانشگاه فرهنگیان، تجربه معلمی را داشته باشند تا تجربیات معلمی خود را به دانشجویانی که قرار است در آینده معلم شوند،‌منتقل کنند.

** فردی که تجربه معلمی ندارد چگونه می‌تواند در دانشگاه فرهنگیان تدریس کند

فرشیدی تصریح کرد:‌فردی که تجربه معلمی ندارد، چگونه به عنوان استاد دانشگاه فرهنگیان، معلمان نسل آینده را آموزش می‌‌دهد؟ متاسفانه برخی دیدگاه‌ها عنوان می‌کنند هر فردی با مدرک دکترا می‌تواند به عنوان استاد دانشگاه فرهنگیان به کلاس درس برود در حالی که هر فردی هنر برخورد با دانش‌آموزان و فن معلمی را نمی‌داند.

** در پذیرش اساتید دانشگاه فرهنگیان باید معلمان در اولویت باشند

وی ادامه داد:‌تربیت انسان، کار اصلی معلم است،‌چگونه حاضر می‌شویم به هر فردی اجازه بدهیم تا اقدام به تربیت دانش‌آموزان کند؟‌در پذیرش اساتید دانشگاه فرهنگیان،‌نگرش اصلی باید معطوف به معلمان باشد اما هم‌‌‌اکنون به معلمان اولویت داده نمی‌شود به همین دلیل است که دانشگاه روند تضعیف را طی می‌کند.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در دوران اصلاحات شاهد بی توجهی به تربیت معلم بودیم، افزود:‌ در این دوره به بهانه‌های اقتصادی و با این استدلال که سایر دانشگاه‌ها اقدام به تربیت نیرو می‌کنند بنابراین دیگر نیازی نیست، آموزش و پرورش برای تربیت نیرو هزینه کند و می‌تواند از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب نیرو داشته باشد.

فرشیدی بیان کرد:‌در آموزش و پرورش سالانه چند هزار نیرو بازنشسته می‌شوند که این وزارتخانه در برابر تعداد بازنشستگان می‌تواند به میزان یک سوم جذب نیرو داشته باشد و دانشگاه فرهنگیان باید نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برخی منتقدان مطرح می‌کنند که سطح علمی دانشگاه فرهنگیان پایین است، افزود:‌ دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان از همان بدو ورود استخدام آموزش و پرورش می‌شوند اما برای افزایش انگیزه دانشجویان به منظور ورود آنها به دانشگاه فرهنگیان باید به شغل معلمی بهای بیشتری داد. دانشجویانی که در مرحله اول و دوم دانشگاه فرهنگیان جذب شدند،‌متعهد و با استعداد هستند و اگر از نظر مدیریت و برنامه درسی به آنها توجه لازم را نشده است، تقصیر از مسئولان است بنابراین باید برای رفع کمبودها در دانشگاه تلاش کرد نه اینکه کمبودها بهانه‌ای باشد برای کاهش ظرفیت پذیرش.

 

منبع : تسنیم

ارسال دیدگاه