کد خبر : 530088

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ زمان : ۲:۰۰

آیا حضرت عیسی صاحب قیامت است؟

برخی مسیحیان مدعی هستند قرآن کریم بیان می‌دارد که مأمور روز رستاخیز عیسی مسیح است! استناد آنها به آیه زیر از قرآن کریم است: «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَهِ فَلَا تَمْترَُنَّ بهَِا وَ اتَّبِعُونِ  هَاذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیم‏ [زخرف/۶۱]و او [مسیح‏] سبب آگاهى بر روز قیامت است. هرگز در آن تردید نکنید؛ و از من پیروى کنید […]

برخی مسیحیان مدعی هستند قرآن کریم بیان می‌دارد که مأمور روز رستاخیز عیسی مسیح است! استناد آنها به آیه زیر از قرآن کریم است: «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَهِ فَلَا تَمْترَُنَّ بهَِا وَ اتَّبِعُونِ  هَاذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیم‏ [زخرف/۶۱]و او [مسیح‏] سبب آگاهى بر روز قیامت است. هرگز در آن تردید نکنید؛ و از من پیروى کنید که این راه مستقیم است‏».
منظور از اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «حضرت عیسی علم به قیامت است» چیست؟ آیا همان ادعای مسیحیان است که می‌گویند عیسی صاحب قیامت است؟

آیت الله مکارم شیرازی در علت اطلاق علم به قیامت به حضرت عیسی (علیه‌السلام) توضیح می‌دهند: «یا از این جهت که تولد او بدون پدر دلیلى است بر قدرت بى پایان خداوند که مساله زندگى بعد از مرگ در پرتو آن حل مى‌‏شود و یا از این نظر که نزول حضرت مسیح (علیه السلام) از آسمان طبق روایات متعدد اسلامى در آخر زمان صورت مى‏‌گیرد و دلیل بر نزدیک شدن قیام قیامت است.

 

جابر بن عبدالله مى‏‌گوید: از پیامبر شنیدم که مى‌‏فرمود: حضرت عیسى نازل مى‌‏شود و امیر مسلمانان (منظور از این امیر حضرت مهدى (عج) است به طورى که از احادیث دیگر استفاده مى‏‌شود) مى‏‌گوید: بیا تا با تو نماز بگذاریم، مى‏‌گوید: نه بعضى از شما امام و امیر بعض دیگرید و این احترامى است که خدا براى این امت قائل شده (سپس مسیح به مهدى اقتدا مى‏‌کند)».

 

در حدیث دیگرى از پیامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏‌خوانیم که فرمود: چگونه خواهید بود هنگامى که فرزند مریم در میان شما نازل شود در حالى که امام شما از خود شما است».

 

به هر حال اطلاق کلمه «علم» بر حضرت مسیح یک نوع تاکید و مبالغه است، اشاره به اینکه نزول او حتماً از نشانه‏‌هاى رستاخیز است»[۱].
بنابراین قرآن کریم هرگز نمی‌گوید که صاحب روز قیامت عیسی مسیح است و به طور کلی اسلام، قیامت را مربوط به عالمی دیگر می‌داند برخلاف مسیحیان که در اینکه قیامت در کدام عالم ـ این دنیا و یا سرایی دیگر- است، اختلاف دارند.[۲]

 

پی‌نوشت:
[۱]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۲۱، ص ۱۰۰، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴.
[۲]. جهت اطلاع از اعتقادات مسیحیان راجع به قیامت ر. ک: مقاله «آخرت شناسی از نگاه یهودیت، مسیحیت و اسلام»، سلمان نوری، فصلنامه سخن صبا، شماره دوم، ۱۳۹۰

ارسال دیدگاه